Videnskabsministeriet vil igen i år sætte fokus på de sikkerhedsproblemer, der er forbundet med den digitale verden.
Denne gang har man allieret sig med en række skuespillere, musikere og entertainere, som har fået stjålet kodeord, penge, identitet eller på anden måde oplevet at blive antastet på internettet.
Disse personer skal være med til at synliggøre kampagnen og derved øge danskernes kendskab til it-sikkerhed.
Fra i dag, 22. september, kan man kan læse mere om ambassadørerne på kampagnens webside.
To fokusområder i 09
Formålet med netsikkerhedskampagnen er at oplyse om, hvordan vi alle kan begå os sikkert på nettet og derved øge fortroligheden, når der surfes, handles eller benyttes sociale tjenester som Facebook.
I løbet af ugen vil der blive afviklet en lang række aktiviteter, som alle har fokus på kampagnens to temaer.
Privatlivets fred på nettet er igen i år sat i fokus, fordi rigtig mange danskere benytter en eller flere af de sociale netværkstjenester som Facebook, MySpace eller LinkedIn, hvor det er vigtigt at undgå, at personlige oplysninger bliver misbrugt.
Opdatering af pc'en skal ligeledes sættes under lup. Manglende opdatering af programmer og operativsystemer udgør nemlig stadig et markant sikkerhedsproblem.
Bredt samarbejde
Kampagnens aktiviteter kommer både til at foregå i cyberspace og i den analoge verden. Der vil blandt andet blive afholdt en række events, undervisning, seminarer og workshops.
Samtidig vil budskaberne blive spredt fra en lang række websider som eksempelvis YouTube, hvor kampagnen allerede er i gang med Ghita Nørby, Lasse Rimmer og Sidsel fra "X Factor" som budskabsformidlere.
Netsikker nu! er et samarbejde mellem Videnskabsministeriet og en lang række virksomheder og organisationer, som eksempelvis Det Kriminalpræventive Råd, Red Barnet, DK CERT og Ældresagen.
I år afvikles selve kampagnen i uge 40, der løber fra 28. september til 2. oktober.