Computerworld News Service: Cisco Systems fører ressourcer over i nye produktområder til næste år og vil blandt andet foretage et større fremstød ind i hjemmene, siger bestyrelsesformand og administrerende direktør, John Chambers.
I en tale ved den årlige konference Cisco C-Scape for brancheanalytikere fremlagde Chambers Ciscos planer om at reagere på ændringer inden for it og i økonomien, hvilket den dominerende netværksvirksomhed selv siger at kunne gøre tre gange så hurtigt nu som i midten af 1990'erne.
Ciscos interesse i forbrugersektoren er vokset i de seneste par år, selv mens virksomheden har arbejdet på at styrke kollaborative teknologier såsom dets high-definition konferencesystemer ved navn TelePresence til bedre at kunne hjælpe virksomheder til at handle hurtigere.
Video er centralt for begge disse områder og indebærer den økonomiske fordel for Cisco, at kravene til hurtigere og bedre netværk vokser.
Med en mere kollaborativ virksomhedsstruktur muliggjort af virksomhedens netværksteknologi har Ciscos været i stand til at sparke 26 nye forretningsområder i gang i løbet af de seneste år, fortalte Chambers.
Selvom finanskrisen raser, forventer Cisco ikke at fyre medarbejdere, men vil dog forsøge at overføre en del til de nye områder, sagde han.
De nye forretningsområder bør ifølge Chambers levere 25 procent af Ciscos meromsætning i de næste fem år.
Forbrugerprodukter bygget på Ciscos Linksys- og Scientific-Atlanta-produkter er blandt de områder, der vil opleve en tilførsel af nye ressourcer.
Kæmpe indsats
"Vi mener, at det er tid til, at Cisco gør en kæmpeindsats for at komme ind i hjemmene," sagde Chambers.
Virksomheden vil frigøre ressourcer i løbet af de næste 12 måneder og overføre dem til forbrugerområder og i særlig grad til levering af underholdning og andet rigt indhold til hjemmene, fortalte han.
Blandt andet vil virksomheden udbygge de multimedieteknologier, som den har offentliggjort til sportsarenaer og hermed levere en beriget "fan-oplevelse" hele vejen til seerne hjemme i stuen.
På det ny Yankee Stadium i New York City vil Cisco levere digital skiltning, der viser kampene i høj opløsning over hele bygningen og giver retningsvejledninger og andre informationer. I samme boldgade samarbejder Cisco også med film- og pladeselskaber og virksomheder i underholdningsindustrien såsom Walt Disney, fortalte Chambers.
Tv-udbyderes netværk kan ifølge Chambers bruges til at levere en rigere fan-oplevelse til seere derhjemme.
Selv TelePresence kan bruges til at skabe en gruppe-seeroplevelse.
Cisco arbejder allerede på at fremme forbedringer af tv-signaler til hjemmene heriblandt en funktion, der blev offentliggjort mandag, til at set-top-bokse og edge-routere kan udbedre fejl i video-streaming.
Oversat af Thomas Bøndergaard