Rigspolitiet ønsker, at danskernes nye pas - Pas 2.0 - bliver udstedt med digitalt foto, fingeraftryk og underskrift.
Derfor efterlyser ordensmagten et it-firma, der kan levere udstyr, software og ekspertise, når danskerne ansøger om pas.
Dusøren ligger et sted mellem 50 millioner kroner til 180 millioner kroner til det selskab, der kan levere den fornødne hardware og software til optagelsen og lagring af digitale foto, fingeraftryk og underskrift på en tilfredsstillende facon.
Rammeaftalen løber fra 1. april 2009 til 1. august 2017.
Fire hovedkrav til PAS 2.0
Leverandøren af PAS 2.0-løsningen vil helt konkret skulle leve op til fire hovedkrav fra lovens lange arm.
Det drejer sig først og fremmest om design, udvikling, test og implementering af det nyt passystem PAS 2.0.
Dernæst er det vedligeholdelse og opgradering samt support af det leverede passystem.
For det tredje gælder det anskaffelse af hardware til de enkelte pas-udstedelsessteder. Og slutteligt efterspørger Rigspolitiet en service- og supportaftale for hardware anskaffet under rammeaftalen.
Udover hardwaren skal leverandøren blandt andet kunne levere et passystem, der stiller data om borgeren til rådighed for pas-sagsbehandleren via integration til relevante it-systemer.
Derefter er det så meningen, at disse data kan overføres til tryk. Fingeraftrykkene vil dog blive fremsendt digitalt til pas-producenten.
PAS 2.0 ud hundredvis af steder
PAS 2.0 skal være på plads alle steder, hvor der udstedes danske pas.
Det vil sige, at systemet skal være på plads på omkring 250 pas-udstedelsessteder i Danmark, og over 110 steder i udlandet fordelt på ambassader og konsulater samt i Grønland og Færøerne.
Rigspolitiet kan dog endnu ikke oplyse, om der skal være optagelses-hardware på alle kontorer i udlandet.