Kunstig intelligens skaber dagligt uanede mængder af nyt indhold. Noget af det kan måske endda betegnes som kunst.
Men også inden for den mere klassiske kunstverden omfavner man de nye teknologier og deres muligheder for at skabe kunst og fortælle historier på nye måder.
Dette efterår har Statens Museum for Kunst således for nylig åbnet dørene for udstillingen ”Against All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer”.
Her kan man som gæst opleve 24 mere eller mindre glemte kvindelige kunstneres værker både i deres oprindelige form – og i form af digitale installationer, hvor kunstig intelligens og data skaber ny kunst med udgangspunkt i de historiske værker og kunsterne bag dem.
Den digitale kunstner Ix Shells har udviklet en generativ installation, som bliver til abstrakte, geometriske former, der omslutter publikum.
Sensorer registrerer publikums bevægelser og spejler dem i visualiseringerne af de historiske, kvindelige kunstneres værker og rejser.
Samtidig er der mulighed for at gå i dialog med en digital udgave af billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen, som døde i 1945.
Det sker via en chatbot, som er udviklet i samarbejde med Institut for Matematik og Computer Science på Danmarks Tekniske Universitet (DTU).
DTU’s chatbot er specialtrænet på et kurateret datasæt bestående af historiske kilder som breve, dagbøger og nyere forskning om Anne Marie Carl-Nielsens liv og arbejde.
Det er første gang, DTU’s chatbot bliver præsenteret på SMK som et redskab til at formidle og skabe overblik over et omfattende arkivmateriale og finde nye veje ind i det.
De 24 nordiske kvinder – som for eksempel danske Elisabeth Jerichau Baumann, Marie Henriques og Emilie Demant Hatt - opnåede oprindeligt stor succes i årene fra 1870 til 1910, men forsvandt siden mere eller mindre fra historien.
Med udstillingen vil SMK både ”genindskrive de kvindelige kunstnere i historien” og samtidig bruge ny teknologi til at skrive historie på en anden måde.
”Against All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer” kan opleves på Statens Museum for Kunst i København frem til 8. december.