Paskøen har flyttet sig, siden opgaven med at udstede pas blev flyttet fra politiet til kommunerne. Men kun i hver fjerde kommune er køen flyttet på nettet.
Dermed er pasudstedelse og -fornyelse den mindst udbredte selvbetjeningsløsning af 13 løsninger, som kommunerne har bebudet vil være klar i oktober.
Alle kommuner skal have 13 selvbetjeningsområder klar om fire måneder, når næste generation af borger.dk bliver lanceret.
Magasinet Danske Kommuner har undersøgt, hvor langt kommunerne er fra at nå målet, og der er meget stor forskel på, hvilke selvbetjeningsløsninger kommunerne har.
76 procent af kommunerne mangler stadig en løsning på pasområdet, selv om det er en opgave kommunerne overtog fra politiet for halvandet år siden.
Tidsplanen holder
Hos kommunernes organisation, KL, er der dog tro på, at alle er klar samtidig med den nye borgerportal.
"Det regner vi med, at de kan og vores arbejdsgruppe, som sidder med det mener at det er realistisk," siger Mathilde Illum Aastrøm, der er konsulent i KLs Center for borgerbetjening og it-politik.
Hun forklarer, at KL allerede nu har lavet en oplysningsside om pasområdet.
"Vi har fået en del henvendelser om løsningen, fordi kommunerne gerne vil vide noget om mulighederne," siger hun og tilføjer, at Top 30-initiativet på tværs af kommuner, regioner og stat, som skal levere de 30 løsninger i oktober virker.
"Det er et godt redskab til at få det sat selvbetjenings-løsningerne på dagsordenen i kommunerne," siger Mathilde Illum Aastrøm.
Flytning er topscorer
Mange kommuner har allerede mange af de 13 løsninger som kommunerne bidrager med.
Flyttemeddelelser over hjemmesiden er absolut topscorer med 97 procent af kommunerne, der er med, mens tre procent stadig mangler.
Langt de fleste kommuner understøtter også biblioteksløsninger, boligstøtte, lægeskift og elektronisk post på hjemmesiden.
Ud over de mange kommuner, som stadig mangler at få en selvbetjeningsløsning på pasområdet, så mangler mere end halvdelen af kommunerne en foreningsportal, der blandt andet skal kunne bruges til booking af lokaler, samt en løsning, som håndterer anmeldelser til teknik- og miljøforvaltningerne.