Danske outsourcing-aftaler på it-området bliver genforhandlet før udløb i stor stil.
Det viser en ny undersøgelse fra advokatfirmaet Gorrissen Federspiel Kierkegaard blandt 18 advokater i i en række lande, herunder Danmark.
Undersøgelsen viser, at der sker genforhandling af 50 til 80 procent af alle outsourcing-aftaler på it-området.
"I Danmark ligger vi tættere på 80 procent end 50 procent. Det skyldes ikke nødvendigvis utilfredshed, men fordi markedet underminerer priserne, som kunde og udbyder så bliver enige om at revidere," siger partner Ole Horsfeldt fra Gorrissen Federspiel Kierkegaard.
"Derudover forsøger nogle leverandører også at genforhandle en kontrakt et par år før udløb for at undgå, at aftalen skal komme i et nyt udbud."
Skel mellem forventning og kontrakt
Ole Horsfeldt peger dog også på et andet forhold, der giver udslag i genforhandling af kontrakter.
Det er, at der er forskelle kundens forventning til aftalen, og det der er nedfældet i kontrakten.
"Outsourcing-kontrakter er baseret på det, man kan forudse. Og det er jo ikke alt, man kan forudse. Det betyder, at kundens behov kan ændre sig i løbet af kontrakttiden og dermed fordre genforhandling," siger Ole Horsfeldt.
Han peger også på, at der ved indgåelse af outsourcing-kontrakter ofte er nogle kortsigtede forventninger om besparelser på prisen samt krav til hvilken teknologi, der skal benyttes.
"Men på længere sigt er det kundens forventning, at der ligger en løbende forbedring af aftalen i forhold til både pris og det tekniske, hvorimod leverandøren mere forholder sig til, hvad der er aftalt i kontrakten. Derved opstår der nogle gange en diskrepans."
Kortere kontrakter og flere leverandører
Samtidig viser undersøgelsen en tendens til kortere og kortere outsourcing-kontrakter.
"Det skyldes, at kunderne i længerevarende kontrakter ser sig låst fast i et ufleksibelt system og at de ikke altid synes, at servicen bliver bedre og bedre. Samtidig bliver de aftalte priser udhulet hurtigere af markedsprisen end forventet," siger Ole Horsfeldt.
"Der kan en kortere kontrakt være med til at holde leverandøren på tæerne for at levere en høj kvalitet og en attraktiv pris."
Men kortere kontrakter er ikke den eneste måde at sikre det på, påpeger Ole Horsfeldt.
"Markant flere store danske virksomheder vælger at outsource samme type ydelse til flere leverandører," siger Ole Horsfeldt.
"Kundens strategi går i de tilfælde ud på at standardisere ydelsen, så det er lettere at flytte fra en leverandør til en anden."