Artikel top billede

Flertal af outsourcing-aftaler genforhandles før udløb

50 til 80 procent af alle outsourcing-kontrakter på it-området bliver genforhandlet inden aftalen udløber. Samtidig er der en tendens til kortere aftaler og flere leverandører.

Danske outsourcing-aftaler på it-området bliver genforhandlet før udløb i stor stil.

Det viser en ny undersøgelse fra advokatfirmaet Gorrissen Federspiel Kierkegaard blandt 18 advokater i i en række lande, herunder Danmark.

Undersøgelsen viser, at der sker genforhandling af 50 til 80 procent af alle outsourcing-aftaler på it-området.

"I Danmark ligger vi tættere på 80 procent end 50 procent. Det skyldes ikke nødvendigvis utilfredshed, men fordi markedet underminerer priserne, som kunde og udbyder så bliver enige om at revidere," siger partner Ole Horsfeldt fra Gorrissen Federspiel Kierkegaard.

"Derudover forsøger nogle leverandører også at genforhandle en kontrakt et par år før udløb for at undgå, at aftalen skal komme i et nyt udbud."

Skel mellem forventning og kontrakt

Ole Horsfeldt peger dog også på et andet forhold, der giver udslag i genforhandling af kontrakter.

Det er, at der er forskelle kundens forventning til aftalen, og det der er nedfældet i kontrakten.

"Outsourcing-kontrakter er baseret på det, man kan forudse. Og det er jo ikke alt, man kan forudse. Det betyder, at kundens behov kan ændre sig i løbet af kontrakttiden og dermed fordre genforhandling," siger Ole Horsfeldt.

Han peger også på, at der ved indgåelse af outsourcing-kontrakter ofte er nogle kortsigtede forventninger om besparelser på prisen samt krav til hvilken teknologi, der skal benyttes.

"Men på længere sigt er det kundens forventning, at der ligger en løbende forbedring af aftalen i forhold til både pris og det tekniske, hvorimod leverandøren mere forholder sig til, hvad der er aftalt i kontrakten. Derved opstår der nogle gange en diskrepans."

Kortere kontrakter og flere leverandører

Samtidig viser undersøgelsen en tendens til kortere og kortere outsourcing-kontrakter.

"Det skyldes, at kunderne i længerevarende kontrakter ser sig låst fast i et ufleksibelt system og at de ikke altid synes, at servicen bliver bedre og bedre. Samtidig bliver de aftalte priser udhulet hurtigere af markedsprisen end forventet," siger Ole Horsfeldt.

"Der kan en kortere kontrakt være med til at holde leverandøren på tæerne for at levere en høj kvalitet og en attraktiv pris."

Men kortere kontrakter er ikke den eneste måde at sikre det på, påpeger Ole Horsfeldt.

"Markant flere store danske virksomheder vælger at outsource samme type ydelse til flere leverandører," siger Ole Horsfeldt.

"Kundens strategi går i de tilfælde ud på at standardisere ydelsen, så det er lettere at flytte fra en leverandør til en anden."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere