USA's to største kabel-tv-leverandører, Comcast og Time Warner Cable, overvejer i fællesskab at investere i et nyt firma, som med Wimax-teknologi skal skabe et trådløst netværk, som dækker hele nationen, og som skal drives af Sprint Nextel og Clearwire, oplyser unavngivne kilder til Wall Street Journal.
Aftalen vil med teknologien gøre det muligt at nå bærbare computere, mobiltelefoner og andre håndholdte enheder med mobilvideo i høj opløsning og hurtige internetforbindelser.
Kræver milliarder ad kroner
Sprint og Clearwire har i månedsvis forsøgt at nå frem til en endelig plan for udrulningen og er i øjeblikket i gang med at finde de mindst 14,4 milliarder kroner, samarbejdet kræver, skriver avisen.
Ifølge planen skal Comcast, der med omkring 24 millioner kunder er størst, angiveligt smide 4,7 milliarder i puljen, mens Time Warner bidrager med 2,4 milliarder kroner.
Desuden vil USA's sjettestørste kabel-tv virksomhed Bright House Networks deltage med et indskud på mellem 475 millioner og 950 millioner kroner.
Men også Sprint og Clearwire prøver at rejse kapital.
Chipgiganten Intel har angiveligt vist interesse for at investere mindst 4,7 milliarder kroner i projektet.
Samtidig menes Google at kunne stille op mod en milliard kroner til rådighed, siger unavngivne kilder ifølge avisen.
Begge firmaer har afvist at udtale sig om sagen.
Kabel-giganterne får stadig flere grunde til at gå ind på det trådløse marked.
Den indædte konkurrence med telekæmper som AT&T og Virazon har kostet markedsandele på grund af pay-per view og telefirmaerne markedsfører sig samtidig som qardruple-play serviceudbydere, med tilbud om fastnet, netadgang, mobilnet og tv.
Vil genbruge indhold
Kabel-tv udbydernes indgang på det trådløse marked vil betyde eskalerende rivalisering, skriver avisen.
Det er dog ikke helt klart hvilke trådløse produkter kabel-firmaerne har til hensigt at tilbyde via Wimax-samarbejdet på et marked, der efter nogles mening allerede er overfyldt, og hvor 80 procent af indbyggerne I USA ejer en mobiltelefon.
Firmaerne ventes med avancerede mobilforbindelser og videoindhold at udnytte de licenser til indhold som de allerede har rettigheder til.