Indhold
Efter lanceringen af en ny grafikchip plejer Nvidia hurtigt at være klar med udgave af selv samme til det professionelle marked. Således er det også med GeForce FX 5900, der i den professionelle udgave hedder Quadro FX 3000.
Da chippen er baseret på GeForce FX 5900 er der naturligvis en hel del overlap mellem de to. Quadro FX 3000 har således fuld understøttelse af DirectX 9.0 og OpenGL 2.0 samt avanceret anti-aliasing. Busbredden er på 256 bit, hvilket betyder en fordobling af hukommelsesbåndbredden i forhold til den sidste Quadro-model.
Quadro FX 3000 vil kunne fås med 256 megabyte ddr-ram. Den enorme mængde ram giver blandet mulighed for at kunne bruge en opløsning på 3.840x2.400 pixels til noget fornuftigt.
En tripple-bufferet framebuffer bruger omkring 105 megabyte ram i den opløsning, hvilket ikke levner meget ram til textures på et 128 megabyte grafikkort.
Selv om Quadro og GeForce chippene er meget ens, er det dog væsentlige forskelle med hensyn til softwaren. Driverne til Quadro-kortene er certificerede til en lang række DCC-programmer, eksempelvis Maya, 3ds Max, Lightwave og Softimage 3D.
Quadro FX 3000 har en storebror, der hedder Quadro FX 3000g. Dette grafikkort giver bedre mulighed for at få smækket grafikken op på kæmpestore industrielle skærme og for at synkronisere signalerne, så det bedre går i spænd med video postproduction og broadcast-løsninger.
Priserne på Quadro FX 3000 og Quadro FX 3000g er endnu ikke blev offentliggjort, men de bliver uden tvivl pebrede i forhold til den "almindelige" Geforce FX 5900.