Lavere frekvens
Efter fiaskoen med GeForce FX 5800 i begyndelsen af året har Nvidia været under et kolossalt pres for at få den næste chip på gaden. GeForce FX 5800, der var Nvidias første DirectX 9.0 grafikchip, blev dømt for dårlig af en enig presse.
Det altoverskyggende problem var lydniveauet på grafikkortene. Larmen fra køleren var i overkanten når grafikkortet kørte i 2D, men blev helt umulig at holde ud når der stod 3D-grafik på menuen og blæseren skruede op for omdrejningerne. Det er der blevet rettet med den nye chip.
Det tog kun Nvidia knap fem måneder, inden firmaet var klar med den nye chip. Forskellige design-teams arbejder med forskellige chips, og det er grunden til, at det kunne gøres så hurtigt.
Når en chip er klar til produktion, er der eksempelvis to andre teams, der arbejder på de næste to chips, vi kommer til at se i kommende produkter.
Nvidia har valgt at skrue lidt ned for klokfrekvenserne på den nye chip i forhold til den første GeForce FX. GeForce FX 5900 har en frekvens på 300 MHz i 2D-applikationer, og den bliver skruet op til 400 MHz i 3D.
I modsætning til forgængeren, så risikerer man ikke at pc'en letter på grund af et overdrevent kølesystem, selv når man spiller 3D-spil.
Lavt støjniveau
Vi har haft fat i Microstars GeForce FX5900-TD128 grafikkort, og her er støjniveauet ikke højere end at man sagtens kan være i stue med det. Når man pakker kortet ud, er man dog en smule skeptisk. Der sidder nemlig to blæsere på kortet. En på forsiden og en bagpå. Men de klarer jobbet og er forbavsende stille.
Lækkert og hurtigt grafikkort, med et stille kølesystem. Blæseren bagpå grafikkortet kan give pladsproblemer i nogle bundkort, så det bør man tjekke inden man køber |
Nvidia har valgt at gå tilbage til almindelig ddr-ram, og det er en af grundene til, at blæseren ikke larmer så meget. Den første GeForce FX model var ellers udstyret med ddr2-ram, men varmeproblemerne var for store, og så er ddr1-ram desuden billigere.
Det leder os hen til en af de andre ændringer, der er sket siden den første GeForce FX 5800. Man har nemlig fordoblet den interne busbredde fra 128 bit til 256 bit, og derfor kan man nu også bedre undvære den lidt hurtigere ddr2-ram.
Og det var faktisk et af ankepunkterne mod den første FX. At hukommelsesbåndbredden på grafikkortet ikke var høj nok, og den derfor ikke ydede optimalt i høje opløsninger og med antialiasing slet til.
Vores test viser at GeForce FX 5900 rent ydelsesmæssigt ligger nogenlunde på linje med et ATI Radeon 9700 Pro. Nvidia har bevist, at GeForce FX 5800-fiaskoen var en enlig svale, og at man igen kan gå ned i sin lokale computerbiks og købe et Nvidia-baseret grafikkort uden at blive til grin.
Hele testen kan læses i PC World nummer 8/2003.