Computerproducenten Dells lynlukning af 140 butikker i USA får ingen indflydelse på de danske planer om at lancere firmaets produkter i danske detailbutikker i løbet første halvår 2008.
Det fortæller Stig Jørgensen, der er administrerende direktør hos Dell i Danmark.
De 140 kiosker, som lukkes i USA, er nemlig en del af en tidligere strategi om at vise produkterne fysisk frem i showrooms.
Noget som ikke længere er nødvendigt, fordi firmaets satsning på salg via store detailkæder, som eksempelvis Wal-mart og Bestbuy, giver den samme mulighed for at se og røre produkterne.
Dell gennem detailled
”Vi følger den nye overordnende strategi om, at Dell skal ud igennem detailleddet,” siger Stig Jørgensen.
I Danmark har Dell ifølge direktøren indledt et samarbejde med den engelske Dixon-gruppe, som ejer blandt andet Elgiganten, der har 27 butikker i Danmark. Dermed vil privatkunder fra andet kvartal 2008 kunne købe Dells computere i en egentlig butik.
Med satsningen på detailsalg ser det ud som om, firmaet gør op med en nærmest mytisk strategi om at handle direkte med kunderne, fjerne fordyrende mellemled og sælge direkte til kunderne fra nettet.
Da Dell Danmark i efteråret løftede sløret for detailsatsningen, frygtede danske kunder højere priser på grund af kursskiftet.
Afviser fordyring
Men Dell-computere hos Elgiganten bliver ikke dyrere end på nettet, fortæller Stig Jørgensen. Der bliver nemlig ikke tale om flere mellemled end ellers, forklarer han.
Når en pc købes i en butik, er Dells egen salgskanel, nettet, nemlig skiftet ud med retailleddet, butikken, forklarer direktøren. Derfor forventer han ingen prisstigninger.
Når Dell nu går ind på markedet for detailsalg, så er der tale om en helt anden måde at distribuere varen på, end firmaet har været vandt til. Samtidig betyder omstillingen, at fabrikationsformen skal omstilles til lagervarer med faste konfigurationer.
Samtidig er der ifølge direktøren tale om en helt anden form for service, hvor maskinerne købt i en butik skal indleveres til service på nye vilkår. Frem for Dells traditionelle teknikerassistance, selv til private.
”Investeringerne i forbindelse med det er selvfølgelig omfattende, når man skal lave en ny distributionsform,” siger Stig Jørgensen.
Satser på pæne markedsandele
Fordelen for Dell er ifølge direktøren, at produkterne bliver tilgængelige, at de kan ses og røres, og at kunderne kan få dem med hjem med det samme.
Når Dell ruller detailsalget ud i Danmark bliver telefonsalget til privatkunder samtidig nedlagt, mens privatsalget på nettet, der i modsætning til de kommende detailvarer giver mulighed for specialkonfigurationer, fortsætter.
Stig Jørgensen mener, at firmaet kan tage en god bid af det nye marked allerede efter et års tid. Han forudser, at Dell vil accelerere voldsomt allerede efter det første år.
”Det betyder meget, at du er der. Har du distributionskanalen og produktet til den rigtige pris, så er det dig der sælger,” siger Stig Jørgensen.
Præcisering: Stig Jørgensen har efter artiklens offentliggørelse ønsket at præcisere, at det danske telefonsalg til private ikke bliver nedlagt øjeblikkeligt, men vil blive udfaset over en årrække.