Det ser ud til at være fejl i noget netværksudstyr, som driller mere end to millioner kunder hos Danmarks største bank.
Det fortæller Peter Vestergaard, der er udviklingschef i IT Service Management hos Danske Bank.
Problemerne betyder, at bankens mere end 2,2 millioner kunder har svært ved at logge på netbanken.
Desuden oplever de meget lange svartider, hvis det overhovedet lykkes at logge på.
”Symptomerne ligner unægtelig, hvad vi så fredag lige før nytår,” siger Peter Vestergaard, der dog understreger, at dagens problem er så nyt, at han ikke med sikkerhed kan sige, at årsagen er den samme.
Formentlig samme problem
Udviklingschefen fortæller, at det umiddelbart ser ud til, at der er en sammenhæng mellem dagens problemer og de problemer, som fredag før nytår tvang Danske Bank til helt at lukke for adgangen til netbanken i en kort periode på en af årets travleste dage.
”Både i dag og fredag før nytår oplevede vi, at nogle kunder ikke kunne komme igennem, og at det var periodisk. Og det er selvfølgelig uacceptabelt. Og det forsøger vi at løse,” siger Peter Vestergaard.
Det er stadig ikke helt sikkert, hvad der er årsagen til problemerne med netbanken. Men umiddelbart ser det ud til at være relateret til noget netværksudstyr.
Dansk ingen adgang
Det pudsige er nemlig, at problemerne med at logge på samt de lange svartider ikke opstår, når kunderne benytter den engelsksprogede version af netbanken, på trods af, at der er tale om samme bagvedliggende system.
”Fejlen ligger i noget netværksudstyr som står foran webbanken,” siger Peter Vestergaard.
Dermed er der ifølge Peter Vestergaard tale om, at fejlen opstår i nogle netværkskomponenter, som kunderne skal igennem for at komme hen til systemet.
Peter Vestergaard ønsker ikke at gå i detaljer om fejlene, fordi de har relation til flere leverandører.
”Den her fejl involverer nogle af vores leverandører. Og jeg vil gerne have mulighed for at løse den sammen med dem,” siger Peter Vestergaard.
Ingen sikkehedsrisiko
Udviklingschefen understreger, at fejlen ikke giver sikkerhedsmæssige problemer, men kun giver problemer i forhold til at kunne tilgå bankens netbank.
”Vi gør selvfølgelig det, er at vi i et struktureret forløb finder root cause og eliminerer den. Det tager bare lidt længere tid end en time,” siger Peter Vestergaard.
Det er endnu usikkert, hvornår den fejl, som er årsag til det grundlæggende problem, kan være løst.
Men ifølge Peter Vestergaard kender banken nu den grundliggende fejl og ved, hvordan den skal omgås.