Der findes ingen specifikke regler for, hvor lang tid tilbage bankkunder skal kunne se deres kontooplysninger på en netbank.
Det fortæller Ulla Brøns Petersen, vicekontorchef hos kontoret for forbrugerspørgsmål og forsikringsformidling hos Finanstilsynet.
"Der er ingen afgørelse, der siger, at du har krav på at have adgang til kontooplysninger fem år tilbage, eksempelvis," siger Ulla Brøns Petersen.
Dermed overtræder Danske Bank ingen regler, når de i modsætning til en række andre pengeinstitutter kun tilbyder deres kunder at kunne se et år tilbage i kontoposteringer i netbanken.
Ifølge vicekontorchefen har Finanstilsynet ikke modtaget nogen klager fra borgere, der var utilfredse over, hvor langt tilbage deres bank stillede kontoposteringer til rådighed på en netbank. Derfor har styrelsen heller ikke truffet nogen afgørelser på dette område.
"Hvis vi fik spørgsmålet omkring kontooplysninger, så ville jeg sige, at man har krav på at kunne gå et år tilbage," siger Ulla Brøns Petersen.
Ifølge vicekontorchefen findes der regler om den såkaldte oplysningsforpligtigelse, som af eksempelvis en bank kan opfyldes ved at udsende oplysninger på papir eller ved hjælp af et varigt medium.
Her siger reglerne, at oplysningerne skal være til rådighed i et år.
"Jeg har vanskeligt ved at sige, at man skal have et system, hvor man kan gå længere tilbage," siger Ulla Brøns Petersen.
Dermed er der ifølge Finansrådet intet i vejen for, at Danske Bank kan tage et gebyr for at oplyse kunderne om kontoposteringer, der er ældre end et år. Hvis blot kunderne har fået udleveret deres oplysninger på et såkaldt varigt medie, fortæller vicekontorchefen.
"Men det kan jo være et konkurrenceparameter. Hvis man lægger vægt på det, kan man jo tage det med i sine overvejelser, når man vælger, hvilken bank man vil have," siger Ulla Brøns Petersen.