Artikel top billede

Usability-ekspert Thomas Visby Snitker mener, at deltagerne i Bedst på Nettet med fordel kan benytte sig af personas i hjemmeside-udviklingen.

Er Bedst på Nettet virkelig bedst på nettet?

De bedste offentlige hjemmesider kåres i morgen for syvende år i træk. Konkurrencen bør udvikle sig på borgernes præmisser, mener brugervenlighedsekspert.

Håbefulde offentlige webmastere krydser i dag fingre, for i morgen bliver vinderne af IT- og Telestyrelsens Bedst på Nettet konkurrence udpeget.

Kåringen af de bedste offentlige hjemmesider har ifølge brugervenlighedsekspert Thomas Visby Snitker fra usability-firmaet Snitker & Co sparket døren ind til bedre og mere brugervenlige websites til glæde for borgerne, siden konkurrencen blev lanceret i 2001.

Men han påpeger samtidig, at Bedst på Nettet nu har nået grænsen for sin formåen.

"De offentlige institutioner skal til at tænke meget mere på borgernes behov frem for at tilbyde en afspejling af sin egen organisation og bare leve op til nogle formelle krav, som bliver udstukket i konkurrencen," siger han.

Thomas Visby Snitker fremhæver, at formelt har de offentlige hjemmesider alle de informationer, som det kan forventes og kræves, men det halter i høj grad med at kommunikere dem ud til borgerne på en mere interaktiv og brugervenlig måde.

"Der mangler generelt selvbetjeningsløsninger og navigationen ville være bedre, hvis de offentlige institutioner ikke tænkte og arbejdede i siloer, hvilket borgerne overhovedet ikke kan bruge til noget på sitet," lyder det kritisk fra Thomas Visby Snitker.

Brugervurdering er vigtigt

Projektleder for Bedst på Nettet, Tine Munch Pedersen fra IT- og Telestyrelsens kommunikations- og brugerkontor anser kritikken for relevant og er åben for forslag, der kan gøre kappestriden om bedste offentlige hjemmesider endnu mere relevant for borgerne.

"Det er jo borgerne, der i sidste ende skal være vindere. Og vi prøver netop med konkurrencen at sørge for, at de offentlige hjemmesider kommunikerer på borgernes præmisser," siger hun.

For at imødekomme krav om brugerorienteret kommunikation, har IT- og Telestyrelsen oprettet et såkaldt brugervurderings-værktøj, som de offentlige institutioner kan tilmelde sig for at få feedback fra borgerne.

Men da alle kan vurdere de offentlige hjemmesider, er det ikke nødvendigvis de rette målgrupper, som tester hjemmesiderne.

"Jeg tror dog ikke, at man vil sidde og bruge tid på at fejlrette en hjemmeside for en børnehave, hvis man ikke selv har en interesse for sitet," påpeger Tine Munch Pedersen.


Topcheferne skal presses
Thomas Visby Snitker ser positivt på udviklingen omkring brugervurderingen, men mener, at webmasterne skal have fat i en helt anden værktøjskasse, hvis de skal udvikle brugbare borgersites.

"Hele organisationen skal tænke mere forretningsorienteret og i højere grad involvere alle afdelinger i organisationen og især brugerne i udformningen af meningsfyldte hjemmesider," siger han.

"Topcheferne skal derfor presses på pengepungen for at forstå, at flere brugertest og øget tracking af borgernes navigation kan maksimere borgernes behov for at besøge hjemmesiden og dermed relevansen af websitet," lyder det fra Thomas Visby Snitker.

Ansæt fiktive test-personer

For at komme videre i arbejdet med offentlige hjemmesider og Bedst på Nettet version 2.0 foreslår Thomas Visby Snitker, at der tilføjes flere vurderingskriterier til konkurrencen.

"Men de offentlige hjemmesider kunne også benytte og blive bedømt på udviklingsværktøjer som brugen af personas, som er et stærkt middel til at konstruere en hjemmeside på borgernes præmisser," siger Thomas Visby Snitker.

En persona er en fiktiv, arketypisk bruger, der udstyres med navn, alder og så mange relevante baggrundsinformationer som muligt, for at personaen kan få sit eget liv i udviklingsprocessen af it-løsninger.

Personas kan bruges i foranalyser og scenarier, hvor de erstatter gennemsnitsbrugerne, der alligevel ikke findes i virkeligheden.

Blandt de større offentlige hjemmesider, der ifølge Thomas Visby Snitker med succes benytter personas i arbejdet med hjemmesiderne, er Økonomi- og Erhvervsministeriets Virk.dk og IT- og Telestyrelsens egen portal Borger.dk.

"Hvis man vil arbejde seriøst med brugervenlighed, så er en præcision af målgruppen eksempelvis igennem personas jo enorm vigtig.

En kommune med flere tusinde medarbejdere vil utvivlsomt have svært ved at forstå, hvem borgerne er, hvis der ikke bliver sat nogen arketyper på," forklarer Thomas Visby Snitker.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktur

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere