Artikel top billede

Denne kvinde bør ikke optræde på en hjemmeside - med mindre din virksomhed sælger headset eller telefonløsninger. Foto: TDC.

Godt råd: Fyr hende damen med headsettet

Web-brugere er meget kritiske over billeder på en hjemmeside. Langt fra alle motiver virker. Her kommer der gode råd til, hvordan du gør.

Med eyetracking ved hånden afslører brugervenligheds-undersøgelser, hvilke områder vi kigger på, når vi surfer rundt på en hjemmeside.

Og billedbrugen på websites er et af de områder, som får allerflest kommentarer med på vejen fra forskningsdirektør Kara Pernice Coyne fra brugervenlighedsfirmaet Nielsen Norman Group, som for nyligt har været i Danmark sammen med Jakob Nielsen.

"Vi kan se, at de fleste web-brugere ikke kigger på billeder, når de leder efter informationer. Hvis billedet ovenikøbet er dårligt, så ignorerer de det fuldstændigt," siger hun.

Et af de klassiske motiver, som brugerne i eyetrack-undersøgelserne ignorerer, er billedet af en smuk, smilende kvinde med headset, som skal symbolisere, at afsenderen er en venlig og kommunikerende virksomhed.

"Billedet hjælper jo på ingen måde til brugernes søgning med mindre virksomheden sælger headset. Og hvis modellen ikke kigger direkte ud fra skærmen, så er billedet så godt som nyttesløst og spild af plads og penge," lyder Kara Pernice Coynes hårde dom.

Nøgen hud virker

Hun forklarer, at virkningsfulde billeder på nettet skal stå i kontrast til baggrunden, de skal have relevans til indholdet på siden, motivet skal gerne indeholde en smilende person, der kigger direkte i kameraet,

Og selv hos travle web-brugere fanger nøgne kropsdele altid opmærksomheden.

"Mange virksomheder begår den fejl, at de benytter foto-modeller på forsiden for at skabe opmærksomhed. Vores undersøgelser viser, at billeder ikke får opmærksomhed, hvis de virker kolde, falske eller for polerede og ligner reklamer. Billeder af almindelige mennesker virker meget bedre," siger Kara Pernice Coyne.

Billedarkiver formindsker troværdigheden

Hun advarer kraftigt imod at købe og bruge billeder fra et billedarkiv på nettet.

Ved en tilfældighed opdagede hun for nogle år siden, at fire forskellige amerikanske hjemmesider havde benyttet samme foto-model fra samme billedserie med samme headset og røde kjole på forsiden af de fire websites.

"Vi opdagede det ved en tilfældighed, men hvis kunderne ser det, så øger det næppe troværdigheden for den enkelte virksomhed," forklarer hun.

Kara Pernice Coyne slutter med at hylde hjemmesidernes tomme områder, som giver ro og overskuelighed på siden.

"Mange firmaer er bange for de hvide områder, og propper i stedet en dame med et headset ind på det hvide område," griner hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere