Business intelligence har en afgørende betydning for, at det er de rigtige varer, der ligger på hylderne hos Skandinaviens største stormagasin Magasin Du Nord på Kongens Nytorv i København.
"At, vi har de rigtige varer på hylderne, er helt afgørende for os, og her spiller business intelligence-løsningen en stor rolle," fortæller Peter Fabricius, chef for økonomifunktionen i Magasin.
Indtog Kgs. Nytorv
Magasin, der åbnede den første forretning i 1868 i Århus og tre år senere indtog Kgs. Nytorv i København, har også business intelligence-løsninger fra Cognos og QlikTech.
"Vi har et udmærket samarbejde med Cognos, men traditionelle kuber (en database-type i en BI-løsning, red.) har begrænsninger i hvor mange data, de kan håndtere. QlikTech arbejder med en helt anden teknologi, hvor det er nemmere at opnå resultater," forklarer Peter Fabricius.
Svenske QlikTechs løsning QlikView arbejder med relationelle data, der ifølge Magasins Peter Fabricius gør det nemmere for andre end eksperter at arbejde med data.
"Men det er produktet QlikViews skyld. Det er så let og intuitivt at bruge, at vi næsten ikke har behøvet at uddanne brugerne," siger Peter Fabricius.
De 30-40 brugere spænder fra indkøbsassistenter til koncernens administrerende direktør.
Peter Fabricius er ikke for ingenting økonomimand, og man kan næsten høre ham smile i telefonen, når han fortæller, at QlikTechs løsning har været en mindre investering og krævet markant mindre udvikling end Cognos, og det er vigtigt, fordi "konsulenter er dyre."
Starter med et hjørne
Ifølge QlikTechs danske landechef Morten Stage går QlikTech sjældent ind og bygger en komplet BI-løsning op hos kunderne.
"Vi tager snarere imod en specifik udfordring som for eksempel at skaffe overblik over nøgletal i en virksomheds logistik-afdeling. I en BI-løsning vasker man traditionelt data i et datavarehus og bygger kuber og præsenterer måske resultater efter seks måneder. Vi arbejder direkte ved datakilderne og kan ofte vise kunden noget på tre dage," siger Morten Stage.
QlikTech har ikke en færdig løsning på tre dage, men nok til at give kunderne en idé om, hvad produktet QlikView kan gøre for dem. QlikTechs konkurrenter beskriver Morten Stage som "fra Targit og helt op til SAP."
I det daglige kan it-afdelingen rulle QlikView ud område for område, og det er ifølge Peter Fabricius "rigtig rart."
Især sætter han pris på ikke at skulle "designe et datavarehus, der kan løse hele verdenssituationen fem år frem i tiden."
Bagklogskabens klare lys
Fra Magasin gik i gang med QlikTech, og til it-afdelingen var oppe at køre med løsningen QlikView gik der tre til tre en halv måned, og selv om Peter Fabricius ikke vil være helt konkret omkring investeringens størrelse, så siger han, at "for en halv million kroner kommer man langt med QlikTech."
Faktisk vil chefen for Magasins økonomifunktion gå så langt som til at indrømme, at hvis han kunne spole tiden tilbage, så var han nok startet med svenske QlikTech, og så er spørgsmålet, om Cognos nogen sinde havde fået smidt slæberne ind hos stormagasinet.
Men nu ér Cognos inde i varmen, og det tager Magasin konsekvensen af:
"For tiden stiler vi mod at køre de to platforme parallelt. Cognos har en styrke indenfor distribution af rapporter til hele huset, som vi har fået til at virke godt. QlikView bruger vi for tiden til datamining på tværs af de traditionelle data-kuber - altså til dynamisk procesunderstøttelse. Dette parløb er vi glade for, idet vi på den måde får det bedste fra begge teknologier," erklærer Peter Fabricius.