Søgegiganten Google tager sine første spæde skridt ind på markedet for musiksalg hånd i hånd med pladeselskabet Universal.
Samarbejdet sker i opstartsvirksomheden og musiksitet Gbox, der bliver lanceret 21. august, og som byder på DRM-fri musik fra Universal.
Partnerskabet mellem Google og Universal går ud på, at Universal køber reklamer for musikdownloads hos Google, som derefter leder brugerne ind på Gbox-sitet.
Også søgninger på specielle kunstnere og musiknumre på den populære søgemaskine kan føre til Gbox-sitet.
Det skriver Computerworlds søsterblad computersweden.se.
Særskilt aftale med Gbox
Google selv hævder dog over for netavisen Forbes, at selskabet ser aftalen som et rent annoncesalg, hvor det ikke får nogen indtægter af musiksalget fra Gbox.
På den anden side er aftalen med Universal og Gbox også unik, da Google ikke har aftaler med andre selskaber om søgninger efter musik på et så detaljeret et niveau.
Universal vil også sælge sin DRM-frie musik via andre websites, men salget på Gbox vil kun foregå via Google.
Tager kampen op mod iTunes
Samarbejdet mellem Google, Universal og Gbox skal i første omgang tage kampen op med Apples iTunes.
Således lancerer Gbox også programkoder, som brugere kan benytte på blogs og sociale netværkssider som MySpace og Facebook, der leder læserne hen til Gbox, hvilket også kendes fra My iTunes.
Også på prisen presser Gbox og Universal iTunes, da den DRM-frie musik fra Gbox vil koste lige over en flad femmer per nummer.