Allerede kort efter rygtet om, at Microsofts overvejelser at købe Yahoo, sloges analytikerne om, hvilken effekt det eventuelle opkøb af Yahoo kan få og ikke få, skriver Financial Times.
Mange analytikere er nemlig skeptiske overfor et samlet Microsoft og Yahoo.
Hos Forrester Reseach mener internet-analytikeren Charlene Li- at fordelen vil være, at de to kæmpefirmaer samler to af de største brugergrupper på nettet.
Google har således angiveligt 528 millioner online-brugere mens Microsoft alene har 527 millioner.
Med Yahoos 478 millioner brugere forventes de to giganter tilsammen at have 634 millioner brugere, når kunder med flere profiler er sorteret fra.
Kan dominere foto-annoncemarked
Desuden vil Yahoo sammjen med Microsoft også kunne dominere billede-annoncemarkedet. Og det til trods for Googles nylige opkøb af DoubleClick, der netop tilbyder denne service.
Ifølge Charlene Li vil de to firmaer tilsammen have en ”enorm teknologisk styrke,” fordi Microsoft på den ene side investerer i udvikling, mens Yahoo har stor erfaring med styring af foto-annoncer.
Desuden vil Yahoo medbringe en stor erfaring fra internetmediet, samt opkøbsfirmaerne Flickr og Del.icio.us.
Hun mener, at hovedårsagen til opkøbet af verdens næststørste søgefirma vil være den nedadgående spiral som Microsofts operativsystemer er inde i, fordi flere brugere kaster sig over onlinebaserede programmer.
Lange udsigter
”For at overleve og fortsætte udviklingen fremad, må Micosoft have en solid online strategi. Og MSN Live er bare ikke god nok,” siger Charlene Li.
Ifølge analytikeren vil opkøbet have få fordele for Yahoo. Samtidig mener hun ikke at det vil ske foreløbig.
Integrationen af de to ledelser og brands vil være vanskelig og arbejdet med samlingen vil tage fokus fra opgaven med at indhente Google for den nye, samlede virksomhed.