Siden den 1. januar har den danske brancheforening for computer- og konsolspil, Multimedieforeningen, sammen med virksomheden Chart-Track ført statistik over salget af spil her i landet.
Det er første gang nogensinde, at branchen har eksakte tal for det danske spilmarked, og efter de første tre måneder viser det sig blandt andet, at danskerne er mere end normalt glade for pc-spil.
"Det er interessant at se, at over 50 procent af de solgte spil i butikkerne er pc-spil. Det er ret unikt, hvis man ser på det europæiske marked," siger Peter Weile, der er formand for Multimedieforeningen.
"Det er kendetegnene, at danske forbrugere stadig spiller mange pc-spil, og at der er et stort overlap af folk, der både spiller pc- og konsolspil," lyder hans foreløbige konklusion.
Ingen danske produktioner på top 20
Set med danske øjne rummer den ugentlige top 20-liste dog også mere triste oplysninger.
Den aktuelle liste understreger nemlig, at danske spilproducenter har mere end svært ved at kreere storsællerter.
Faktisk er der ikke et eneste danskudviklet spil på listen.
"Der er ingen tvivl om, at vi jo nok er en lille smule bagud med antallet af store internationale spiludgivelser, hvis vi kigger rundt omkring i verden – og også i Sverige," siger Peter Weile.
Han peger på, at både IO Interactive og Deadline Games har produceret spil, der har solgte ganske godt, men at der er langt imellem den slags tilfælde - ikke mindst fordi det både kræver kompetente folk og millioner af kroner for at kunne udvikle et spil på et internationalt niveau.
"Man kan få alverdens former for støtte fra forskellige fonde til filmproduktioner. Det kan man ikke så let til spilproduktioner," forklarer Peter Weile.
En ny type spil
I det sidste års tid har spilindustrien produceret flere og flere spil, der adskiller sig fra de mere traditionelle spil ved at kræve en vis form for fysisk aktivitet.
Det er blandt andet spil som Buzz, SingStar og senest en række titler til den nye Nintendo Wii.
Den slags spil har der vist sig at være et stort marked for.
"Vi ser helt afgjort, at markedet har udviklet sig til at ramme meget bredere med flere forskellige spiltyper. Og vi kan jo se, at det på Playstation-listen for det første kvartal var et syng-og-dans-spil som SingStar, der var det bedst sælgende," forklarer Peter Weile.
Multimedieforeningen regner med, at man ved udgangen af 2007 har et fuldstændigt billede over det danske spilmarked, og til den tid ved man også, hvor mange penge spilindustrien omsætter for her i landet.
De øverste fem titler på top 20-listen er Command & Conquer 3, World of Warchaft: The burning crusade, The Sims 2, Singstar Legends og Need for Speed: Carbon.