Kommunernes Landsforening (KL) har en plan.
Den går ud på, at digitaliseringen i den offentlige sektor skal gøre det nemmere at være borger.
Konkret betyder det, at borgerne skal have bedre indsigt i egne sager og hurtigere behandlingstider hos de offentlige myndigheder.
Derfor har KL i den kommende fællesoffentlige it-strategiplan kæmpet for, at alle offentlige it-løsninger skal standardiseres for både stat, regioner og kommuner.
Der skal være en reel fordel
Standardiseringen har som formål at lette sammenhængen mellem disse myndigheder – både overfor borgerne og selve myndighederne.
For KL er indførelsen af standarderne altså vigtig, når der skal udvikles løsninger til den offentlige sektor. Men selve opgaverne kan sagtens varetages af flere leverandører, der skal kæmpe om at levere den bedste løsning inden for de udstukne standarder.
"Vi skal ifølge strategiplanen jo ikke bare indføre it-løsninger, systemer og software for at lette de administrative byrder internt. Vi skal gøre det på de områder, hvor borgerne også får en reel fordel med ændringerne," forklarer centerchef Jakob Harder fra KL.
Han peger på, at it-udviklingen og -ændringerne derfor skal ske i samarbejde med de naturlige aktører, som først og fremmest er borgerne .
Deres behov passer dog ikke altid ind i den offentlige opsætning, som derfor må tilpasses frem for, at det er borgerne, der skal tilpasse sig det offentliges it-systemer. .
Offentlige løsninger ikke brugervenlige nok
Et af de hovedområder, som ligger Jakob Harder og KL meget på sinde i forbindelse med både udarbejdelsen af den offentlige it-strategi og den efterfølgende høring, er brugervenlighed.
"Borgerne benytter jo ikke det offentliges selvbetjeningsløsninger i den grad, vi ønsker. Og det gør de måske ikke, fordi eksempelvis selvbetjeningsløsningerne simpelthen ikke er gode nok. Og det må vi have gjort noget ved, så borgerne kan få de klare fordele, der kan skabes med digitale løsninger," fortæller Jakob Harder.
Et langt sejt træk
Han peger dog på, at det ikke sker ved at knipse med fingrene.
"Udviklingen af det offentliges tilbud til borgerne er et langt sejt træk. Og det bliver faktisk vanskeligere og vanskeligere at servicere borgerne digitalt, fordi de lavthængende frugter allerede er høstet," udtaler Jakob Harder.
Og af den grund anser han den fællesoffentlige strategi, som bydende nødvendig, fordi nu står større og mere komplicerede projekter over for snarlig udarbejdelse.
Den fællesoffentlige it-strategi er udarbejdet af regeringen, Danske Regioner og KL. Den bliver offentliggjort i næste uge og derefter sendt i høring hos en lang række af offentlige og private virksomheder.