Kommunerne har et godt greb i it-satsningerne på landets folkeskoler.
Det skyldes, at kommunerne centralt kan styre, hvordan der skal indkøbes og samtidigt opnå rabatter på denne måde.
Kontorchef i Kommunernes Landsforening, Jytte Møller Christensen, oplyser, at indkøb og administration af it til skolerne har været underlagt en stigende centralisering.
Denne centralisering er ikke altid problemfri, da der blandt andet har været en meget stærk tradition i skolevæsenet for selv at varetage it-opgaverne.
- Der har været en frygt for, at centraliseringen vil gå ud over anvendelsen af it i selve undervisningen, fordi det simpelthen kan være for usmidigt, siger hun.
Anvendelse af it i dagligdagen
Den holdning deler it-og mediekonsulent i børneforvaltningen i Albertslund Kommune, Erling Borre.
Han mener, at centraliseringen rent faktisk har betydning for den pædagogiske dagligdag.
- Der mangler generelt faglighed i it-satsningerne i kommunerne. De tekniske løsninger styrer alt for meget, hvilket betyder, at det pædagogiske indhold ikke trænger ordentligt igennem i undervisningen, siger han.
Løsningen kan vise sig upædagogisk
Formand for Danmarks Skolelederforening, Erik Lorenzen, er positiv overfor den centrale løsning.
Alligevel understreger han, at folk uden pædagogisk indsigt kan være til skade for den enkelte skole, hvilket i sidste ende vil sige eleverne.
- Skolen kan komme til at blive nedprioriteret i forhold til kommunernes andre gøremål. Det er ikke hensigtsmæssigt for undervisningen, forklarer Erik Lorenzen.