Det danske it-konsulenthus Platon baserer sin internationale ekspansion på salg af virksomhedens metode-værktøj Platon Insight.
At et konsulenthus på den måde sælger sit møjsommeligt udviklede metode-værktøj er ifølge analysehuset Gartner og information management-guruerne Claudia Imhoff og Larry English ikke set før.
Det fortæller Martin ABC Hansen, der er nyudnævnt vice-administrerende direktør for Platon med ansvar for virksomhedens internationale ekspansion.
- Kort fortalt så tager vi vores intellektuelle kapital, brænder den ned på en cd og sender den i en boks til kunderne, siger han.
Konsulent-drama
Martin ABC Hansen vurderer, at den strategi har potentiale til at skabe et voldsomt røre hos mange af de store etablerede konsulenthuse.
Hverken IBM, Accenture, PA Consulting eller andre er kendt for at sælge ud af virksomhedens viden.
- Hvis det går, som vi forventer, kan det betyde et jordskred i konsulentbranchen. Når de store virksomheder selv har værktøjet til at implementere store information management-projekter, så skal de ikke længere bruge konsulenternes viden, men kun deres arbejdskraft, og det bliver naturligvis til en helt anden pris, siger Martin ABC Hansen.
Siden Platon så dagens lys for syv år siden, har firmaet gennemført 200-300 business intelligence-projekter og samtlige er dokumenteret fra a til z.
Op mod 10.000 timer har Platon brugt på at nedskrive Best Practices og standarder, og selskabet har en dedikeret afdeling, Knowledge & IT, til at tage sig af denne dokumentation.
- Platon kunne have haft et næsten dobbelt så stort driftsresultat, hvis ikke der var brugt så mange ressourcer på dokumentationen, men ledelsen har vurderet, at på langt sigt vil dokumentationen bringe meget mere forretning med sig, forklarer Martin ABC Hansen.
10.000 timer
Martin ABC Hansen, der har en fortid hos blandt andet Informix og senest Component Software, har været ansat i seks uger og brugt de sidste tre på at skabe internationale kontakter.
- Vi er nu i dialog med partnere og slutkunder i Japan, Tyskland, USA og Canada og har den første partnerkontrakt på plads i Holland, så det går stærkt, siger Platon-direktøren.
Rigtig mange konsulenthuse, som for eksempel den nye partner BI4U i Holland, mangler ifølge Martin ABC Hansen "i den grad struktur, der kan systematisere deres arbejde og sikre værdi og metode i kundernes datamanagement-projekter."
Planen er, at partnerne skal basere deres arbejde på selskabets værktøj Platon Insight, og at værktøjet i løbet af et halvt års tid simpelthen kan købes af slutkunderne.
Insight kan erhverves i moduler, hvor den samlede pakke løber op i to en halv million kroner, hvilket omfatter installationsservice og uddannelse.
Herhjemme har ATP og TrygVesta som de første taget metode-værktøjet i brug.