Mange flere nye kunder. Sådan lyder løsningen på danske 3's massive problemer, der har mundet ud i et gigantisk underskud på 900 millioner kroner i den danske forretning i 2005.
Sådan lyder vurderingen fra flere analytikere, som Computerworld har talt med, efter selskabets samlede tab i Danmark har rundet de 1,8 milliarder kroner.
Samtidig har 3 i Danmark kun 116.000 kunder, mens selskabet tabte 35 procent af den udgående 3G-trafik fra første til andet halvår i 2005.
Ifølge IDC-analytiker Brian Troelsen er tommelfinger-reglen, at et selskab skal have en markedsandel på mindst 20 procent for at være profitabel på det danske mobilmarked.
Det svarer til cirka en million kunder.
- Så der er ingen tvivl om, at 3 skal have mange flere kunder, hvis det skal kunne løbe rundt, siger han.
I Jyske Bank henviser aktieanalytiker Rune Møller til det samme tal.
- Det kan selvfølgelig variere fra selskab til selskab, men når man driver eget netværk, skal man gerne sidde på omkring 20 procent af markedet for at få en rentabel forretning. Og det er 3 jo milevidt fra at komme i nærheden af, siger han.
Teleselskaber som CBB og Telmore, der lejer sig ind på netværk, kan klare sig med færre kunder, forklarer Rune Møller.
Råderum trods røde tal
3 i Danmark er ejet af det svenske moderselskab Hi3G, der er ejet af investorerne Hutchison Whampoo Limited (60 procent) og det svenske Investor AB (40 procent).
Moderselskabet skød sidste år 1,2 milliarder ekstra i det danske selskab. Dermed har 3 i Danmark fortsat en positiv egenkapital.
- Selskabet kan køre videre, så længe det har en positiv egenkapital. Og da investorerne har masser af penge, tror jeg, at der går nogle år endnu, før de erkender, at 3 aldrig nogensinde bliver en succes i Danmark, siger Rune Møller, aktieanalytiker i Jyske Bank.
Også IDC-analytiker Brian Troelsen vurderer, at der vil gå et stykke tid, før kapitaltilskuddene stopper, og 3 dermed har kurs mod en lukning.
- Ud fra en ren økonomisk beslutning burde 3 nok lukke i Danmark. Men det sender også et kraftigt signal til investorerne, hvis ,man først begynder at lukke ned i ét land. Investorerne vil måske begynde at tvivle på business-casen. På den måde kan der godt være et vist råderum for den danske afdeling, forklarer Brian Troelsen.
Missede forspring
Begge analytikere mener, at 3 har haft en meget uheldig start på det danske marked, og at selskabet får svært ved at rette op på de skader, der allerede er sket.
- 3 har skudt sig selv i foden ved at lancere telefoner, der ikke fungerede ordentligt samtidig med, at netværket heller ikke har fungeret. Der har simpelthen været alt for meget negativ omtale, lyder det fra Rune Møller, aktieanalytiker i Jyske Bank.
Det skete, selv om 3 i mindst halvandet år havde 3G-markedet helt for sig selv i Danmark.
- Det forspring har 3 slet ikke udnyttet, mener Brian Troelsen fra analysehuset IDC.
Han peger på, at 3 begik en fejl, da selskabet brugte videotelefoni som et hovedargument for, at kunderne skulle skifte til 3G-telefoner.
Videotelefoni har nemlig haft svært ved at slå igennem ikke bare i Danmark, men også i andre lande, forklarer Brian Troelsen.
- Det kan være svært at se, hvad 3 skal satse på, når nu de store begynder med deres 3G-satsninger. 3’s "strategiske" vindue er ved at være lukket i den forbindelse, siger Brian Troelsen fra IDC.
Skal nå break-even i 2008
Hos det svensk baserede Investor AB, der ejer 40 procent af Hi3G, oplyser kommunikationschef Fredrik Lindgren, at målet er, at Hi3G i Skandinavien samlet set skal nå break-even i 2008.
- Vi har en plan, og årsregnskabet for 2005 er ikke relevant at kigge på for os. Det er vigtigere for os, at 3 når de fremtidige mål, som vi har sat os. De hedder, at vi skal nå break-even i 2008. Det er det, vi arbejder på at nå, siger Fredrik Lindgren.
Han mener, at 3 fortsat er førende med 3G.
- Og det skaber gode forudsætninger for fremtiden. Men det er et langsigtet arbejde at opbygge sådan en forretning, siger Fredrik Lindgren fra Investor.