Pengene fosser ud af teleselskabet 3, hvis netop offentliggjorte regnskab for 2005 er præget af flammende røde tal.
3G-selskabet med 300 medarbejdere i Danmark tabte nemlig ikke mindre end 900 millioner kroner sidste år på det danske marked.
Det betyder, at selskabet har tabt knap 7.800 kroner på hver eneste danske kunde i 2005.
Betydelige investeringer
- Perioden er påvirket af betydelige investeringer i udbygning af netværk samt udvikling af produkter, tjenesteydelser og interne it-systemer, skriver selskabet i årsrapporten.
Det er langt fra første gang, at 3 kæmper med røde tal på bundlinien. Tilsammen har selskabet tabt mere end 1,8 milliarder kroner på det danske eventyr.
Sidste år lød underskuddet nemlig på 758 millioner kroner, mens 2003 bød på et tab på 134 millioner kroner. I 2002 tabte selskabet 31 millioner kroner.
For få kunder
Milliontabet finder sted, samtidig med at 3 kæmper med for at få flere kunder.
I marts unne Computerworld således fortælle, at 3 fra første halvår af 2005 til andet halvår af 2005 tabte mere end 35 procent af den udgående 3G-trafik.
Ved udgangen af 2005 havde selskabets 116.000 kunder.
- I året har fokus været på at forbedre kvaliteten af kundebasen. Sammenholdt med 2004 er gennemsnitlig omsætning per kunde steget med otte procent, skriver 3 i sin ledelsesberetning.
Det svenske moderselskab Hi3G har i 2005 foretaget en kapitalforhøjelse i det danske selskab på 1266 millioner kroner.
Katastrofale kundetal
Jyske Banks aktieanalytiker på teleområdet, Rune Møller, vurderer dog, at 3’s kundekreds er alt for lille.
- Det er jo katastrofale kundetal, og 3 kan aldrig nogensinde få en rentabel forretning ud af et kundetal i den størrelse, siger Rune Møller til Computerworld.
Læs mere om 3 på Computerworld senere mandag.