Den europæiske fly-producent Airbus har taget hul på de første etaper i selskabets planlagte migration mod en service-orienteret arkitektur.
Første skridt er implementeringen af en web-baseret rejsestyring-applikation fra SAP's nye mySAP ERP 2004, der anvender netop SOA-teknologi.
Det nye system erstatter Airbus' egen-udviklede system på selskabets franske fabrikker, dets Lotus-system i Spanien samt forskellige ældre SAP-systemer i Tyskland og Storbritannien, hedder det.
- Vi synes rigtigt godt om ideen med en åben arkitektur, hvilket er det, som SOA gør os i stand til. Det betyder, at vi kan styre alting centralt og udvælge de bedste løsninger i hvert område, siger James Westgarth fra Airbus.
Airbus har et rejsebudget på 1,9 milliarder kroner om året for selskabets medarbejdere, der i alt tager på 180.000 årlige rejser.
SOA-planerne udspringer alene af bestræbelserne på at reducere disse omkostninger ved at udrydde de nuværende papir-baserede arbejdsgange, der er trækker tunge veklser på selskabets administration.
Med det nye system kan selskabets medarbejdere bogføre deres egne rejseomkostninger.