Nedladende og pinlig. Sådan karakteriserer formanden for det kvindelige it-netværk Webgrrls tonen i den del af Videnskabsministeriets it-sikkerhedskampagne Netsikker Nu, der har kvinder som særlig målgruppe.
Webgrrls-formand Marianne Prosch Andersens kritik går på den del af budskaberne, der ligger på den officielle hjemmeside for kampagnen.
- Teksten er poppet, nedladende, karlsmart-agtig og oser af, at man ikke tager målgruppen alvorlig, lyder kritikken fra Marianne Prosch Andersen.
Flere kritikere
Netsikker Nu-kampagnen blev for andet år i træk sparket i gang af Videnskabsministeriet i begyndelsen af maj.
Kampagnen har siden med tv-spots, events og andet kampagne-materiale forsøgt at udbrede budskaber om it-sikkerhed.
Kampagnen har i år haft kvinder som en af fire særlige målgrupper. Grupperne har man forsøgt at nå med støtte fra virksomheder som TDC og Microsoft samt brancheorganisationer som Dansk IT og IT-Branchen.
Flere kvinder fra Webgrrls-netværket har den seneste tid gjort Videnskabsministeriet opmærksom på deres utilfredshed med den del af kampagnen, der på netsikkernu.dk er målrettet kvinder.
Kritikken støttes af debattør Mette Bom, der er forfatter til flere kvindepolitiske bøger, webredaktør og tidligere it-skribent.
Snævert fokus
Mette Bom undrer sig blandt andet over, at man i kampagnen til kvinder forudsætter, at det er mænd, der tager sig af sikkerheden.
Og at det tilsyneladende er kvindens opgave at tale med børnene.
Materialet til forældre, der vil snakke med deres børn om net-sikkerhed, er i hvert fald placeret under punktet 'Kun for kvinder'.
- Det er noget fis at lave en kampagne, der har som præmis, at kvinderne interesserer sig mere for deres børn, end mændene gør. Det vil mange mænd da også blive irriteret over. Det er fejlskud af den slags, der provokerer mig, siger Mette Bom.
Hun støtter kampagner for bedre it-sikkerhed, men undrer sig over det snævre fokus på hendes køn.
- Når man laver kampagner målrettet en meget specifik målgruppe bliver det meget nemt meget fordomsfuldt, og det er den her kampagne et eksempel på. Den har en negativ effekt på en del af målgruppen, fordi den i så høj grad stereotypificerer mænd og kvinder, siger Mette Bom.
Bestyrelsesmedlem i organisationen Digital Rights, Rikke Frank Jørgensen, finder også tonen stereotyp på den kvinde-relaterede del af kampagnens hjemmeside.
Både mænd og kvinder
- Det er åbenbart manden og de mandlige venner, der fikser computeren, mens det er kvinden, der snakker med børnene, og som kan finde på at åbne en mail med emnet 'I Love You', siger Rikke Frank Jørgensen.
- Der bliver spillet på nogle klassiske kønsrollemønstre, og jeg undrer mig over, hvorfor jeg i den grad bliver adresseret som kvinde og ikke mere generelt som en person med behov for viden om it-sikkerhed, siger hun.
Rikke Frank Jørgensen mener, at man i stedet for at fokusere på kønnet skulle have fokuseret på de barrierer og problemer, som både mænd og kvinder kan have i forhold til it-sikkerhed.
- Hvis man mener, at kvinder er dårligere til it-sikkerhed end mænd og har mere brug for oplysning, bør man formidle det budskab noget bedre. Ellers virker det som, at jeg har et problem blot ved at være kvinde, siger Rikke Frank Jørgensen.
Relevante link
Netsikker Nu – Kun for kvinder
Netsikker Nu – Tal med dine børn om chat (Video)