De danske it-virksomheder står til at kunne høste gevinster på det europæiske marked, efter EU sent mandag aften vedtog dets omstridte servicedirektiv efter alenlange diskussioner og debatter.
Med servicedirektivet bliver der åbnet for lettere adgang for serviceydelser på tværs af EU's grænser.
Det gælder rådgivning, konsulentarbejde og lignende - et område, hvor en række danske it-virksomheder har vækstmuligheder på det europæiske marked.
Etablering bliver nemmere
Bliver det udnyttet rigtigt, kan det gøre det nemmere for de danske it-virksomheder at få fodfæste i andre europæiske lande.
- Servicedirektivet ser ud til at kunne gøre det nemmere for de mellemstore danske it-virksomheder at etablere sig i Europa. Det er absolut positivt, hvis det er tilfældet, siger Henrik Egede, kommunikationsdirektør i IT-Branchen.
Han understreger, at IT-Branchen endnu ikke har sat sig grundigt ind i direktivet.
Også Dansk Handel & Service er positiv overfor direktivet, som bliver betegnet som " et skridt i den rigtige retning", selv om organisationen gerne havde set, at direktivet gik endnu videre.
- Det vil på nogen punkter gøre det lettere for danske virksomheder at boltre sig på det europæiske marked, mener politisk konsulent Søren Friis Larsen.
EU-kommissær for det indre marked, Charlie McCreevy, mener, at direktivet vil kunne skabe i tusindvis af nye arbejdspladser i Europa.
Det vedtagede direktiv ligger dog et stykke vej fra det oprindelige forslag, men ligner til gengæld det forslag, der tidligere har fået flertal i EU-Parlamentet, som nu skal stemme om forslaget igen.