Internetfirmaerne Yahoo og eBay har indgået et tæt samarbejde, der skal hjælpe de to med at stå stærkere over for konkurrenterne.
Partnerskabet får indflydelse på en række punkter, hvor de to bliver hinandens tætteste partnere.
Blandt andet får Yahoo eneret til at vise bannerreklamer på eBay, ligesom selskabet skal levere de sponsorerede links ved søgninger på eBay.
PayPal til Yahoo
Tilsvarende bliver eBays betalingssystem PayPal leverandør af betalingssystemerne til Yahoos brugerbetalte tjenester.
EBay ejer også internettelefoni-tjenesten Skype, og de to firmaer overvejer at gå ind på markedet for "klik-og-ring-reklamer", hvor en bruger kan klikke på en bannerreklame og via internettelefoni ringe op til en salgsmedarbejder hos annoncøren.
Samarbejdet mellem de to firmaer bliver næsten så tæt, som det kan blive, uden der er tale om en egentlig fusion, som heller ikke er på tale i første omgang.
- Vi får se. Vi synes, der lige nu ligger så mange muligheder foran os. Det vil være dét, vi fokuserer på det næste halve eller hele år, siger markedschef John Donahoe fra eBay til nyhedsbureauet Reuters.
I første omgang vil de to firmaer afprøve nogle af disse muligheder, men forventer at have ført de første aftalte dele af samarbejdet ud i livet inden der er gået et år.
De to firmaer er i skarp konkurrence med både Google og Microsoft, der begge gerne vil udvide deres internetforretninger til mere end blot søgninger og almindelig portalvirksomhed.