San Francisco: Microsofts forestående indtog på markedet for it-sikkerhed til forbrugere skræmmer ikke sikkerhedsgiganten Symantec, hvis man skal tro administrerende direktør John Thompson.
- Jeg hører ikke til dem, der tror, at Microsoft automatisk vil vinde, bare fordi de går ind på et marked, siger John Thompson.
Han mener, at Symantec kan vinde ved at satse på udvikling, men erkender samtidig, at der også skal postes penge i markedsføring.
Styrke i navn
- Vi skal bruge den styrke, der ligger i vores navn, der er kendt verden over som synonym for sikkerhed. Microsofts navn er også synonym for en masse ting, men it-sikkerhed er ikke én af dem - uden at det skal forståes negativt, siger John Thompson.
Efter Microsoft sidste år gjorde det klart, at selskabet har tænkt sig at være leverandør af sikkerhedstjenester til selskabets forbrugersegment, har softwaregigantens udfordring tvunget de traditionelle sikkerhedsfirmaer til at opruste.
Mens Microsoft måske sidder med et godt kort på hånden i kraft af Windows og selskabets internettjenester, så mener John Thompson, at Symantecs trumf ligger i selskabets udviklingsressourcer.
- Vi ved mere om sikkerhed, end Microsoft nogensinde kommer til, siger John Thompson.
Symantec bruger omkring 15 procent af dets omsætning på udviklingsarbejde.
Selv om Microsoft således bevæger sig ind på markedet for basal sikkerhed, vil der stadig være behov for yderligere beskyttelse af Windows-platformen, mener John Thompson.