Internetfirmaet Yahoo har fået et sagsanlæg på halsen, hvor selskabet beskyldes for at snyde de annoncører, der benytter Yahoos reklamenetværk Overture. Det skriver Washington Post.
Ifølge sagsanlægget samarbejder Yahoo med adware-firmaer og domænehajer, der lukrerer på trafik til domæner, der ligger tæt op af populære websteder.
Det er angiveligt i strid med selskabets løfte om at placere annoncerne på websteder af en vis kvalitet, som ikke blot er rene reklamesider.
Anklagerne mod Yahoo skærpes endda yderligere en tand med beskyldninger om, at Yahoo særligt udnytter forbindelser til internettets grå annoncemarked, når det er tid til at aflægge regnskab, skriver Washington Post.
- Ikke alene har Yahoo vendt det blinde øje til misbruget af deres annoncesystem, selskabet har også bevidst manipuleret med systemet til deres egen fordel ved at øge mængden af upassende placering af reklamer op til aflæggelse af regnskaber, hedder det i anklagen ifølge avisen.
Konkurrenten Google har for nylig indgået et forlig med selskabets annoncører, der hævdede, at Google havde opkrævet for meget for ikke-reelle klik på bannerannoncer.
Yahoo afviser ifølge magasinet eWeek at kommentere sagen.
Relevant link