Et af de store slag om dominansen indenfor spilkonsoller kommer til at stå i Østeuropa.
Det mener Microsoft, der planlægger at lancere spilkonsollen Xbox 360 i Østeuropa, Mellemøsten og Sydafrika indenfor de kommende 18 måneder.
Det sker i forsøget på at komme på forkant med rivalen Sony, der er på vej med en ny udgave af spilkonsollen Playstation.
Nye spil-markeder for Microsoft
De tre markeder er helt nye for Microsoft, når det handler om Xbox, der ikke tidligere er blevet solgt i de tre områder, selv om selskabet dog har solgt software i områderne.
Ifølge Financial Times er nøglemarkederne for Microsoft Xbox-division i Østeuropa de fire lande, Ungarn, Tjekkiet, Polen og Rusland.
I første omgang vil Microsoft sælge spilkonsollerne gennem lokale spil-forhandlere samt gennem partnerskaber med multinationale spilforhandlere som tyske Media Markt og DSG, der ejer flere butikskæder.
Microsoft vil desuden åbne en stribe lokale hjælpecentre, hvor Xbox-brugere kan mødes og spille online i forummer på deres eget sprog.
Microsoft lægger ikke skjul på, at fremstødet sker for at opnå en fordel overfor Sony. Xbox 360 har indtil nu solgt pænt på det amerikanske marked, mens salget har ligget under forventning på det japanske marked, der er Sony's hjemmemarked.