Datalagringsleverandøren EMC går på strandhugst i HP’s baghave med en ny serie af storageprodukter, Insignia, rettet mod Danmarks mange små og mellemstore virksomheder.
- Ja, det er i høj grad HP's hjemmebane, vi går til angreb på med vores Insignia-produkter, erkender Kurt Bager, direktør for EMC i Danmark.
Insignia-produkterne, der omfatter både software og hardware, er ifølge EMC specialdesignet til de behov, som mindre virksomheder har for at håndtere og lagre såkaldt forretningskritisk information.
Forærer ikke noget væk
Udsigterne til at få en konkurrent på markedet for storage til små og mellemstore virksomheder får ikke den store spiller på den del af storagemarkedet, HP, til at ryste på hånden.
- Vi sidder godt på det marked, og den position vil vi slås for. Vi forærer ikke noget væk, lyder det fra Peter Ellegaard, produktchef, HP.
Han fortæller, at HP de sidste to år har tilbudt netop små og mellemstore virksomheder storage med produktet Simply StorageWorks.
Ingen af de to kombattanter ved, hvordan de ligger i forhold til hinanden prismæssigt, men Peter Ellegaard vurderer, at de to kamphaner ligger nogenlunde på linie med hinanden.
- Der er ingen tvivl om, at der er hård priskonkurrence i det segment, siger han.
Regner med EMC-navnet
Den danske distributør af Insignia ITSupply forventer, at det vil gøre salget godt, at han kan profilere sig på EMC's navn.
- Hvor måske en ud af 100 kender Dantz (nu Insignia, red.), så kender måske hver anden EMC, så det vil jeg selvfølgelig bruge i markedsføringen, siger Jesper Bodholdt fra ITSupply.
EMC er på vej til at ansætte en person, der specifikt skal hjælpe med at udbrede kendskabet til Insignia.
Målet er ifølge Kurt Bager at "doble omsætningen mange gange i forhold til i dag" uden, at EMC-direktøren kan sætte tal på det aktuelle salg.