Softwaregiganten Microsoft forudser, at tv via internettet, IPTV, vil få sit kommercielle gennembrud i anden halvdel af 2006, hvor mindst fire teleselskaber vil lancere tjenester til et publikum på hundredtusindvis af kunder.
Forudsigelsen kommer efter en række skuffelser i 2005, hvor flere teleselskaber, der afprøvede Microsofts software til IPTV, valgte at udsætte kommercielle lanceringer eller helt faldt fra projektet.
Indtil videre er det eneste teleselskab, der har en større udrulning af Microsofts IPTV, den amerikanske telegigant Verizon.
Andre selskaber som Swisscom og AT&T har teknologien, men kun med få hundrede til et par tusinde brugere.
Inden udløbet af 2006 forventer Microsoft imidlertid at både disse selskaber og BT Group vil have udbredt tilbuddet til et stort antal kunder.
- Anden halvdel af 2006 er der, hvor udrulningen virkelig vil begynde at tage fart, siger Ed Graczyk, marketingchef for Microsoft TV.
Blandt fordelene ved tv over IP er først og fremmest muligheden for at bygge det sammen med andre IP-baserede tjenester som eksempelvis IP-telefoni.
Analysefirmaet The Diffusion Group vurderer, at der i 2007 vil være 8,9 milloner abonnenter til IPTV på verdensplan. Analytikerne forventer, at det tal vil være vokset til 37,8 millioner i 2010.
Teleselskaberne skal dog ikke forvente, at tjenesten vil skaffe dem nye kunder. Microsoft forventer, at det i begyndelsen primært vil være eksisterende kunder, der vælger at opgradere eller får særlige tilbud, som vil tilmelde sig IPTV-tjenester.