Den danske vækstvirksomhed Segmenta har solgt rettighederne til et egenudviklet SAP-modul til debitorstyring til giganten KMD.
- Segmenta har udviklet et SAP-produkt, som vi ser et internationalt potentiale i. Vi forventer, at vores investering i produktet kan være tjent hjem i løbet af 12 måneder, siger KMD-direktør Ole Jensen.
Han forventer, at KMD vil kunne indgå lignende aftaler med andre danske SAP-huse de kommende år som led i KMD's tætte samarbejde med tyske SAP.
ERP til energisektoren
Hverken Segmenta eller køberen KMD International ønsker at oplyse den nøjagtige købssum, der ligger i millionklassen.
Segmenta har udviklet den SAP-baserede ERP-løsning til debitorstyring i energisektoren til danske kunder som Københavns Energi, NESA og Dong.
- Vi har solgt løsningen til samtlige vores kunder i den danske energibranche. Vi har vurderet, at vi har brug for en storebror til at bringe løsningen ud over Danmarks grænser, siger partner og salgsdirektør i Segmenta, Thomas Stolborg.
Segmenta har med aftalen med KMD sikret sig en andel af indtjeningen af salget af løsningen ti år frem. Endvidere skal Segmenta stå for at videreudvikle løsningen for KMD, der alene i 2006 skyder et millionbeløb i produktet.
Internationalt gennembrud
På kort sigt er KMD's ambition at afsætte modulet til andre energi-virksomheder internationalt.
Løsningen er i øjeblikket i pilotdrift hos en større europæisk energivirksomhed, men skal på længere sigt videreudvikles til andre brancher.
KMD og Segmeta forventer blandt andet at tilpasse modulet til SAP's brancheløsninger inden for tele, forsikring og ikke mindst den offentlige sektor, hvor KMD selv står stærkt.
Modulet skal blandt andet tilpasses KMD's løsninger til forsyningsvirksomheder i forbindelse med KMD's flytning af selskabets fagsystemer til en SAP-platform.
Fortsat vækst
Hos Segmenta mener Thomas Stolborg, at de nye udviklingsopgaver for KMD vil sætte ekstra skub i virksomhedens udvikling.
Selskabet med 25 ansatte øgede i 2005 omsætningen med 60 procent til 32 millioner kroner efter i flere år at have haft en omsætningsvækst på mere end 100 procent.
Overskuddet blev i 2005 ifølge Thomas Stolborg på mere end fem millioner kroner.
Målet for 2006 er at øge omsætningen med yderligere 50 procent i virksomheden, der blev stiftet af de tre indehavere Thomas Stolborg, Lars Damgaard og Kjartan Kristensen i 2000.