Funktionaliteten af it og telefoni har været utilfredsstillende i den første tid efter fusionen af det tidligere ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger til enheden Skat.
Det mener skatteminister Kristian Jensen ifølge et svar til socialdemokraternes Vibeke Grave.
Mangler kapacitet
Af svaret fremgår det, at problemerne har givet store vanskeligheder med at anvende systemerne og skabt forstyrrelser i arbejdet.
Ifølge Kristian Jensen er problemerne dog nu blevet betydeligt formindsket, og der arbejdes på at få løst den resterende del.
Manglende netværkskapacitet har været et af de store problemer for såvel Skats nye delvist IP-baserede telefoniløsning og for driften af it-systemerne.
Medarbejderne er blevet kastet af systemerne, og det har været svært for borgerne at komme igennem på telefonerne til medarbejderne.
Tabte opkald
Ifølge skatteministerens svar er problemerne med tabte opkald nu løst.
I januar var antallet af tabte opkald i promillestørrelsen, men der var fortsat problemer med periodevis forringelse af samtalekvaliteten.
Der er også fortsat problemer med netværkskapaciteten. For at løse de oprindelige problemer er det besluttet at opgradere netværket 35 steder.
Af skatteministerens svar fremgår det, at der ved indgangen til februar fortsat mangler syv opgraderinger.
"Samlet set har netværksproblemerne omfattet halvdelen af Skats medarbejdere, men omfatter nu alene cirka fem procent af medarbejderne", skriver Kristian Jensen.
Den nye skatteenhed har samlet set cirka 10.000 medarbejdere.
Fusionen af ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger er på it-siden sket efter forskellige modeller af hensyn til de eksisterende systemer.
Citrix-problemer
To af modellerne omfatter Citrix-løsninger, hvor medarbejdere trækker på de nødvendige programmer via netværksadgang til Citrix-servere.
Skatteminister Kristian Jensen fastslår i sit svar, at samtlige Citrix-lokationer - cirka 1.300 medarbejdere - i den første tid efter fusionen i november sidste år havde problemer.
De fleste Citrix-problemer var løst i december, mens der ved indgangen til februar fortsat var problemer for cirka 400 medarbejdere i Skat og 150 medarbejdere ved Skats ankenævn.
Etableringen af den nye skatteenhed har udløst tilretning af flere it-systemer, hvilket ifølge skatteminister Kristian Jensen fortsat giver mindre problemer.
Der har blandt andet været problemer med konvertering af data.