Chipgiganten Intel formåede ikke at sælge sine processorer til desktop-pc'er med den overskudsmargin, selskabet havde lovet investorerne op til sidste kvartal 2005.
Den mest oplagte forklaring er øget pres fra konkurrenten AMD på netop dette marked.
AMD har blandt andet formået at erobre en stor andel af det nordamerikanske marked for multimedie-pc'er, der sælges med Microsofts Windows XP Media Center Edition.
- Det er meget muligt, at AMD kan have taget lidt af vores markedsandel, siger økonomidirektør Andy Bryant til nyhedsbureauet Reuters.
Selvom Intel-aktien tog en dukkert på knap ni procent efter annonceringen af kvartalsresultatet, så er der langt til kistebunden i firmaet.
I fjerde kvartal havde Intel således en omsætning på godt 63 milliarder kroner og en nettoindtægt på 15,5 milliarder kroner.
Indtjeningen er dog mindre, end selskabet og analytikerne havde forventet, hvilket ifølge Intel dels skyldes lavere indtjening på desktop-processorer og dels mangel på chipsæt.
Intel har dog store forventninger til 2006, som selskabet har åbnet med lanceringen af dets nye satsninger Viiv og Core Duo, som er henholdsvis Intels nye multimedie-chipplatform og dobbeltkerne-afløseren for Pentium M.
For 2005 som helhed havde Intel en omsætning på omkring 239,8 milliarder kroner, hvilket er en vækst på 13,5 procent i forhold til 2004. Indtjeningen steg med 15 procent til knap 53,8 milliarder kroner.