Chipproducenten AMD gør klar til at tage kampen op mod rivalen Intels enorme markedsføringsmaskine inden det for alvor går løs på verdens største messe for forbrugerelektronik CES 2006.
AMD vil på messen annoncere et samarbejde med chipproducenten STMicro, som producerer chip til digitale settop-bokse til kabel- og satellit-tv.
Sammen vil de præsentere AMD's nye platform "Live!", som er AMD's bud på pc'er bygget specielt til at understøtte underholdningsudstyret i dagligstuen.
Samarbejdet med STMicro skal styrke platformen ved at gøre det lettere at blande indhold fra pc-verdenen med indhold fra tv-udbyderne.
Platformen vil dels bestå af en række krav til hardwaren, som skal kunne understøtte de relevante multimedieapplikationer, og dels af krav til blandt andet softwaren, som gør det muligt at betjene pc'en med bagdelen plantet i sofaen.
AMD's Live! vil få benhård konkurrence fra Intel, som også vil bruge CES 2006 til at lancere sin Viiv-platform.
Intel er ikke længere tilfreds med blot at levere processorerne til de fleste moderne pc'er. Erfaringerne fra Centrino-platformen har givet chipgiganten blod på tanden til at kopiere konceptet til underholdnings-platformen Viiv.
Både Intel og AMD er imidlertid grønskollinger på markedet for forbrugerelektronik.
- Vi vil ikke forsøge at kannibalisere elektronikindustrien. Vi vil have dem til at udnytte pc'en. Intet firma kan gøre det på egen hånd, siger marketingdirektør Hal Speed fra AMD.