IBM har lanceret en ny version af selskabets Tivoli Access Manager, som ifølge IBM gør det muligt at automatisere en lang række af de revisionsprocedurer, som flere virksomheder er tvunget til at følge for deres it-systemer.
Det voksende behov for "compliance", altså bevis for at virksomheden har styr på dens data, har givet it-chefer en del sved på panden og it-leverandørerne en god spandfuld mundvand.
Kravene til compliance omfatter blandt andet dokumentation for, hvem der har tilgået hvilke data hvornår og hvorfra.
Den enkleste måde at løse den udfordring på er automatiske avancerede logningssystemer og adgangskontrol.
Det er netop, hvad IBM vil tilbyde sine Tivoli-kunder med den nye version af Tivoli Access Manager.
Blandt funktionerne er ifølge IBM også mulighed for centralt at kunne generere rapporter for, hvilke medarbejdere der har hvilke rettigheder til hvilke systemer.
Det er blandt andet et af de nye strenge revisionskrav, som en række amerikanske virksomheder er blevet underlagt efter Sarbanes-Oxley-loven. Det gælder især virksomheder inden for sundhedsvæsnet og finansverdenen, som håndterer personfølsomme data.