"En nødvendig investering i en hurtig internationalisering."
Sådan forklarer den danske content management-virksomhed Sitecore, at flere års voldsom vækst i indtjeningen er forvandlet til millionunderskud.
- Det er et valg, vi har truffet. Vi er gået fra 10 til i dag 44 ansatte og har ændret organisationsstruktur, og selvom vi kommer ud med et resultat før skat på minus 2,6 millioner kroner, så er Sitecore stadig en solid og velpolstret virksomhed, siger Michael Seifert, administrerende direktør, Sitecore.
Sitecore har i dag salgskontorer i Danmark, Tyskland, England, USA og så et internationalt kontor, der "tager sig af det, de andre ikke tager sig af."
Den nye struktur betyder, at salgskontorerne kun tilbagefører en del af licensindtægterne til moderselskabet. Sitecore ejer ikke selskaberne i USA, England og Tyskland, men har option på at overtage dem på et senere tidspunkt.
Kun bruttofortjeneste
Blandt andet på grund af den nye organisation oplyser Sitecore ikke længere omsætningen, men kun bruttofortjenesten.
Udover nye salgskontorer har Sitecore også etableret sig i Ukraine med et egentligt udviklingsselskab befolket med 16 lokale udviklere.
- Den grundlæggende programmering sker fortsat i Danmark, mens udviklingen af add on-produkter og tillægsmoduler bliver klaret i Ukraine mere præcist i byen Dniepropetrovsk, fortæller Michael Seifert.
Han forventer at øge omsætningen med 50 procent i indeværende regnskabsår, og at resultatet bliver et overskud.
Mere end halvdelen af omsætningen stammer fra salg til udlandet, og også den tendens forventer Sitecore-direktøren vil fortsætte.
Sitecore lancerede version fem af sit content managementsystem i sommer, der som forgængeren retter sig mod brug på websites og i intra-, og extranets.