Frankfurt: Computergiganten Hewlett-Packard følger op på sin omfattende hardware-lancering i forbindelse med koncernens kunde- og partnerkonference i København i maj med en, ifølge selskabet, næsten lige så omfattende lancering af software.
Samtidig kan selskabet prale af nye markedstal fra analysefirmaet IDC, som viser fremgang for HP på det globale storage-marked.
Dermed håber HP at lukke munden på de kritikere, der hævder, at selskabet har mistet gejsten og evnen til at konkurrere og være innovative efter fusionen med Compaq i 2002.
- Fusionen er et overstået kapitel. Analytikerne vil blive ved med at spille den samme sang, så længe det passer dem, siger Neal Clapper, europæisk chef i HP's Storageworks-division.
Hun påpeger, at lanceringen i maj var den største nogensinde i koncernens historie.
Samtidig investerer HP fortsat stort i at forstærke sit produktudvalg.
Den seneste lancering af software kommer i forbindelse med konferencen Storage Networking World i Frankfurt. Her har HP præsenteret en række forbedringer af eksisterende produkter til datacenteret, samt annonceret en række nye.
Tre nye softwareprodukter er direkte rettet til at styrke HP's serviceforretning og til at sætte sig som leverandør til firmaer, der vil specialisere sig i at levere såkaldt "Tiered Storage". Det vil sige levering af storage som en service, eksempelvis til virksomheder der ikke ønsker selv at stå for backup.
Softwarelanceringerne skal alle underbygge HP's strategi om at være komplet systemleverandør, ved at gøre det muligt at integrere serviceydelser med værktøjer til styring af datacenteret.
Computerworlds Jesper Stein Sandal rapporterer tirsdag og onsdag fra it-messen Storage Networking World i Frankfurt. Læs alle artikler...