De danske internetudbydere er blevet enige om en fælles strategi for at komme problemet med spammails til livs. Det betyder, at alle internetudbydere, der er med i ISP Sikkerhedsforum, fremover skal tilbyde privatkunder et spamfilter.
Internetudbyderne stiftede i efteråret 2003 ISP Sikkerhedsforum for i første omgang at finde frem til et fælles beredskab over for virusudbrud.
Det førte i 2004 til en fælles adfærdskodeks, der pålagde internetudbyderne at tilbyde antivirus-løsninger til deres privatkunder.
Den samme model kommer nu til at omfatte spam. Det lå allerede i kortene i forbindelse med virusberedskabet både i form af et ønske fra videnskabsminister Helge Sander (V) og fra branchen selv, der udpegede spam som det næste store problem.
- Initiativer som dette giver større sikkerhed på nettet, men meget afhænger stadig af den enkelte internetbruger, siger Jesper Hansen, der er talsmand for internet-udbyderne og udviklingsdirektør i selskabet Cybercity, til Ritzau.
Den nye adfærdskodeks over for spam skal være internetudbydernes kortsigtede strategi for at bekæmpe problemet. I en pressemeddelelse i dag understreger udbyderne, at det kræver en langsigtet international indsats at fjerne spam.
Med den nye kodeks forpligter internetudbyderne sig til inden 1. januar 2006 at tilbyde kunderne centrale spamfiltre. En række internetudbydere har allerede sådan et filter, og blandt andet landets største internetudbyder, TDC, har betegnet det centrale filter som en stor succes.
Kodeksen betyder, at der nu kommer retningslinjer for, hvordan kunderne skal oplyses om filtrenes muligheder og begrænsninger.
Desuden skal det fremgå af abonnementsvilkårene, hvilke muligheder udbyderne har for at skride ind over for kunder, der udsender spam via deres internetforbindelse.
Internetudbyderne skal desuden kunne håndtere klager over spammails på en forsvarlig måde.
Relevant link