Toldskat flytter i denne uge 150 af de første 4.500 brugere til et nyt system til elektronisk sags- og dokumenthåndtering. Løsningen forventes udvidet til 9.000-10.000 brugere i løbet af få år.
- Vi har udviklet og testet hele foråret. I juni blev 30 brugere flyttet til systemet for at se, om det var stabilt, og nu flytter vi de første 150 medarbejdere, siger ESDH-projektchef Bente Kristensen, Toldskat.
Kontrakten med leverandøren omfatter i første omgang ESDH til 4.500 nuværende medarbejdere, men aftalen giver mulighed for udvidelse op til 10.000 brugere.
Antallet af brugere forventes udvidet i takt med, at Toldskat i forbindelse med strukturreformen overtager skatteopgaver og medarbejdere fra kommunerne.
- Vi flytter brugerne løbende. Til november vil hele Told- og Skattestyrelsen med 800-900 medarbejdere bruge systemet, siger Bente Kristensen.
Først næste år flyttes medarbejderne i Toldskats skattecentre rundt om i landet til løsningen, der vil blive udvidet i takt med Toldskats overtagelse af kommunernes skatteopgaver.
FESD-aftaler sparer arbejde
Toldskats ESDH-system er købt via rammeaftalerne om fællesoffentlig sags- og dokumenthåndtering (FESD).
Systemet leveres af et konsortium bestående af CSC med Scanjour og Rambøll Management som underleverandører.
Konsortiet er et af tre, der er udpeget af staten til udrulning af ESDH i det offentlige via FESD-rammeaftaler.
- Forarbejdet i FESD-projektet har sparet os for meget arbejde omkring kontrakten og udarbejdelse af krav til løsningen, siger Bente Kristensen.
Det nye ESDH-system afløser Toldskats nuværende journalsystemer.
- Tidligere har hver region haft hver sin base. Med det nye system får vi en fælles tilgang til informationerne. Det giver en mere effektiv arbejdsgang og vil også medføre bedre service for borgerne og virksomhederne, siger Bente Kristensen.