Microsoft er muligvis ikke det første it-selskab, der dukker op på nethinden, når man tænker netværksbaseret lagring af data. Det vil softwaregiganten lave om på med Data Protection Manager, DPM, til System Center.
Dermed byder Microsoft ind på det nye, men hurtigt voksende, marked for software, der kan tage kontinuerlig backup af data og give brugerne adgang til tabte filer.
Det sender et ildevarslende signal til de firmaer, der har specialiseret sig i at levere storage-software til Windows-platformen.
Microsoft gik for få år siden ind på storage-markedet, men det var som leverandør af værktøjer, som firmaer kunne bruge til at udvikle storage-systemer til Windows.
Det var med til at give Windows markant plads blandt styresystemer til lagringssystemer koblet til netværket, NAS.
Nu bevæger Microsoft sig altså selv ind på det område.
- Et produkt som DPM udgør bestemt en konkurrencemæssig trussel over for de rendyrkede uafhængige leverandører af storage-software, siger analytiker David Freund fra Illuminata.
Microsoft har tidligere sneget sig indenfor på andre markeder ? eksempelvis antivirus og anti-spyware, hvor softwaregiganten i første omgang ikke så ud til at udgøre en trussel mod de etablerede leverandører.
Microsoft vil ikke afsløre, hvor mange penge eller medarbejdere selskabet har afsat til at arbejde på storage-software, men brancheanalytikere vurdere, at det drejer sig om betragtelige ressourcer.
Selskabet ser DPM som det tredje ben, der skal til for at få fodfæste på storage-markedet.
- Det første er at gøre Windows til det bedste styresystem til storage. Det andet er at samarbejde med storage-leverandører om at skabe et bredt udvalg af storage-systemer. Det tredje er så at udgive nye storage-produkter, siger produktchef Ben Matheson fra Microsoft.
Microsofts DPM-software er ifølge analytiker David Freund først og fremmest en konkurrent til software fra Veritas, som Symantec for nyligt opkøbte, og Computer Associates.
Når Microsoft nu selv begynder at sende storage-software på markedet, kan det give et mere anspændt forhold til de nuværende samarbejdspartnere, som ikke nødvendigvis er begejstrede for at få Microsoft som konkurrent, vurderer David Freund.