Det var en stor overraskelse for danske Kiss, da den amerikanske netværksgigant Cisco faldt på knæ og friede. Men det blev uden tøven til et "ja", som nu åbner nye døre for den danske elektronikudvikler.
- Vi er det perfekte par, siger medstifter af Kiss Technology, Martin Mannicke.
Ciscos datterselskab Linksys, som er køberen af Kiss, er en magtfaktor inden for netværk i hjemmet, hvor selskabet især i USA sidder på en stor del af markedet.
For Kiss betyder det, at selskabet nu får et økonomisk bagland, som dels sikrer udviklingen af nye produkter og dels giver mulighed for at sælge i større mængder og på flere markeder.
- Vi vil i fremtiden komme til at se meget skræmmende ud for vores store konkurrenter, siger Martin Mannicke.
I forbindelse med overtagelsen flytter han med en håndfuld af Kiss' udviklere til Linksys i Californien, hvor han skal arbejde på videre integration med Linksys' netværksprodukter.
Peter Christensen, som sammen med brødrene Michael og Martin Mannicke stiftede Kiss, fortsætter som direktør og leder af forretningen i Danmark.
Ledte over hele verden
Kiss Technology havde ikke sat et til salg-skilt på forretningen i Hørsholm. Amerikanske Linksys var på udkig efter teknologier, som kunne udvide selskabets produkter inden for netværk.
- Vi vidste, hvilken teknologi vi ville have, og vi ledte bogstaveligt talt over hele verden, indtil vi fandt det i Danmark, fortæller Chris Stevens, chef for Linksys' forretning for forbrugerprodukter.
Linksys og Cisco indledte først et samarbejde med Kiss for omkring otte måneder siden, men Chris Stevens havde fået så stor tillid til det danske selskab, at forslaget om et køb kom på bordet ved et møde for tre til fire måneder siden.
- Det var min idé, og jeg tror Martin var ret overrasket. Men vi vidste, hvad det var, vi ville have, siger han.
Fuld opbakning
Opkøbet får ingen indflydelse på Kiss' nuværende produktplan, som fortsætter som hidtil med fuld opbakning fra Linksys. Blot bliver selskabet styrket ved eksempelvis at få adgang til Linksys' europæiske salgsorganisation.
Kiss fortsætter også sit tætte samarbejde med chipproducenten Sigma Designs, som har udviklet de chips, som Kiss har bygget sine produkter op omkring. Sigma Designs bliver dog købt ud af Kiss i forbindelse med overtagelsen.
For Linksys er købet af Kiss en del af selskabets langsigtede strategi om at bevæge sig ind på alt, hvad der har med hardware til netværket at gøre.
- Vi er allerede store inden for eksempelvis internettelefoni. Det vil vi gerne udbygge til også at omfatte distribution af indhold ? film og musik ? via internettet, forklarer Chris Stevens.
Endnu vil Linksys og Kiss dog ikke afsløre konkrete planer for nye produkter, der vil komme ud af samarbejdet.