Google eksperimenterer med en ny verificeringsfunktion i sin søgemaskine, der skal hjælpe brugerne med at undgå at klikke på falske eller forkerte links.
Funktionen vil blive implementeret ved, at verificerede søgeresultater fremover får et blåt checkmærke, der angiver, hvilke resultater der er ægte og ikke kopier, som forsøger at udnytte et genkendeligt brand.
"Vi eksperimenterer regelmæssigt med funktioner, der hjælper forbrugerne med at identificere troværdige virksomheder online, og vi kører i øjeblikket et lille eksperiment, der viser checkmærker ved visse virksomheder på Google," fortæller Googles talsperson, Molly Shaheen, til The Verge.
Funktionen er dog endnu ikke bredt rullet ud, skriver mediet.
Når du holder musen over checkmærket, vises en besked, der forklarer, at "Googles signaler antyder, at denne virksomhed er den, den udgiver sig for at være."
Ifølge Google afgøres verificeringen af faktorer som webstedsverifikation, data fra Googles Merchant Center og manuelle anmeldelser.
Tiltaget er en del af Googles indsats mod misinformation og falske søgeresultater, der er steget i omfang de seneste år i takt med det voksende AI-genererede indhold.
Det kan også antyde, at Google ikke længere stræber efter en 100 procent "ren" søgemaskine fri for falske resultater, men i stedet vil fokusere på at markere, hvilke resultater der er mest troværdige.