IBM og Oracle har sammen vundet et udbud om at levere ERP-systemer til den britiske stats centraladministration.
Aftalen har en værdi på 6,3 milliarder kroner og påvirker de 280.000 slutbrugere, der er ansat hos den britiske stat.
Det skriver The Register.
Den store ordre bliver indgået som et led i ’Synergy Programme’, der skal få en række britiske myndigheder over på samme cloud-baserede ERP- og HR-løsning.
"Den primære drivkraft for Synergy-programmet er at drive betydelig forretningstransformation på tværs af afdelingerne," står der i beskrivelsen af programmet ifølge mediet.
Der er Department for Work and Pensions (DWP), der står i spidsen for udbuddet, som også inkluderer myndigheder som det britiske justitsministerium, miljøministeriet, fødevare- og landskabsstyrelse og Home Office.
"COM-designet (Common Operating Model) vil løbende udvikle sig gennem de fem programleveringsfaser. Som følge heraf vil fordelene også fortsætte med at udvikle sig over tid. Dette vil hjælpe med at identificere yderligere fordele for Programmet og give mere robuste data og fortællinger for at retfærdiggøre den nuværende fordelsprofil," står der i indkøbsdokumentet.
De 6,3 milliarder kroner bliver brugt på IBM’s og Oracles systemer, men i alt vil prisen for projektet løbe op i omkring 17 milliarder dollar, når leverandører af forretningsprocestjenester til ERP-projektet er fundet og alle udgifter er betalt.
Synergy-programmet har fået kritik i Storbritannien for manglende finansiering og dårlige business cases, skriver mediet.