Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

HP indfører tvungen ventetid på 15 minutter for alle support-opkald

Ringer man til HP’s support, vil man automatisk komme til at vente på linien i et kvarter, inden support-medarbejderen svarer.

Ringer man fra en række lande til HP’s kundesupport, skal man fremover væbne sig med tålmodighed.

Selskabet indfører nemlig i en række lande nu en sluse, som alle kunder bliver placeret i, når de ringer til supporten.

Her vil man blive placeret på hold i 15 minutter, inden opkaldet bliver besvaret i den anden ende af en support-medarbejder.

Det vil ske med en automatisk besked i røret om, at HP ‘oplever længere ventetider, og vi beklager. Den næste medarbejder vil være tilgængelig om 15 minutter.’

Ventetiden er netop blevet indført i en række lande, herunder Storbritannien, Irland, Frankrig, Tyskland og Italien, skriver The Register

Formålet med slusen er klar: HP vil så gerne have, at kunderne ikke ringer, men istedet anvender selskabets onlinesupport.

De kunder, der fanges i slusen med deres telefon for øret, får da også besked om, at de kan få løst deres problem hurtigt ved i stedet at besøge HP’s support-website.

Beskeden gentages tre gange i løbet af det kvarter, hvor kunderne skal vente. Ifølge mediet lyder beskeden således straks opkaldet foretages, dernæst efter fem minutter, 10 minutter og 13 minutters ventetid.

I en mail udsendt til medarbejdere skriver HP, at årsagen til slusen er at ‘fremskynde til mere digital anvendelse ved at nudge kunder til selv at løse deres problem via online.’