Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Test: En af de bedste elbiler, som du overhovedet kan købe, er fransk

Renault Scenic er en af de bedste elbiler, som man kan få til prisen. Men den har nogle enkelte svagheder, som du skal være opmærksom på.

Der er mange hensyn, der skal tages, når man skal vælge en ny bil til familien.

Der skal være plads, udsyn, fleksibilitet, prisen skal være rimelig, mens sikkerheden er i top. Det er den slags, som den franske bilproducent Renault har leveret i overmål med sit familie-hit fra nullerne kaldet Scenic.

Men tiden er løbet fra MPV-formatet og fossil-drivkraft, hvilket Renault da også har indset med den nyeste version, som byder på moderigtig SUV-look og elektrisk drivlinje.

Rent teknologisk er den heller ikke dum, da den er bygget oven på Googles Android automotive platform, hvilket skulle gøre livet med bilen lettere.

Perfekt dimensioneret

Renault Scenic årgang 2025 rammer på mange plet. Priserne starter ved yderst rimelige 270.000 kroner, og der tilbydes godt med plads til både mor, far og (selv voksne) børn.

Det hele serveret i en bil, som holder sig under 4,5 meters længde, hvilket gør, at den passer til både by- og land.

Tre ting er dog særligt værd at bemærke.

Den første er designet, som er milevidt fra det kedelige, nærmest opgivende MPV-look. Det her er en bil, som formår både at se rå og praktisk ud.

Den næste er selve vægten, som holder sig under 1.900 kilo, selv i den topudstyrede variant med et stort 87 kWh batteri.

Det er godt 200 kilo mindre end en bil som Ford Explorer, som den ellers deler dimensioner med og tilbyder tilsvarende pladsforhold.

Renaulten kan endda trække 1.100 kilo på krogen, 100 mere end Ford’en.

Det sidste bemærkelsesværdige forhold er bagagerummet, som er virkelig stort til trods for bilens afmålte dimensioner: 545 liter. Det flotte tal kommer dog lidt på bekostningen af ergonomien, for bagagerummet er meget dybt.

Dejlig konventionel kabine

Skiftet til eldrift har gjort, særligt med Tesla som forbillede, at bilproducenter føler behov for at gentænke hvordan biler skal betjenes.

Infotainment-skærme er blevet større i takt med at knapper og dyser er blev gemt af vejen.

Det er ikke tilfældet her, hvor Scenic på mange måder føles som en ganske klassisk og konventionel bil.

Her er fysiske knapper til at styre klimaanlæg, sædevarme, musik og meget andet, om end det kan tage et øjeblik, før dit input blive registreret på den 12 tommer store infotainment-skærm.

Men selv om bilen er konventionel, disker den op med et infotainment-system signeret af Google. Her er derfor indbygget Google Maps, der på effektiv meddeler hvad der kan forventes af rækkevidde og kørselsforhold.

Systemet hedder Android Automotive og skal ikke forveksles med Android Auto. Det giver den fordel, at alt kører lokalt, men betyder overraskende nok, at man ikke får det store udvalg af tredjeparts apps.

Eksempelvis kan man finde en Netflix og Prime Video app, men ikke nogen YouTube app til at underholde, mens man lader.

Sikker og komfortabel

En familievenlig bil skal også kunne levere sikker, dramafri og komfortabel kørsel.

Og det er præcist det, som Renault Scenic er sat op til. Hvad der glæder en som fører er, at til trods for den familievenlige opsætning heller ikke bliver decideret kedeligt.

Accelerationen fra den 220 heste stærke frontmotor leveres lineært og sikkert, mens styringen er let og præcis.

Affjedringen er samtidig vægtet mod det komfortable uden dog at det bliver for blødt. Scenic er bare sat rigtig godt op.

Scenics assistentsystemer er også rigtig godt afstemt, så fart holdes og vejbane følges sikkert. Samtidig synes systemet ikke at være så let at forskrække som hos mange konkurrenter, hvorfor den sjældent rykket i rat eller bremser på uforudsigelig vis.

En forlænget langtur

Min oplevelse af Scenic har været langt overvejende positiv – men ved udsigten til langtur, begyndte en række svagheder at vise sig.

Jeg havde kørt batteriet tomt og skulle lynlade en frostkold lørdag morgen, før jeg skulle videre. Men uden at have forvarmet batteriet, blev det der skulle være en, i forvejen ikke speciel kvik, 35 minutters seance fra 10 til 80 procent, markant længere.

En hel time skulle der til, før jeg havde rundet de cirka 75 procent jeg skulle bruge. Man kan dog få bilen til at forvarme batteriet, men det kræver dels at du skal slå det til i navigationssystemet og at noget tid at varme batteriet op.

Heldigvis viser Scenic e-tech sig at være rimelig effektiv, selv når termometeret er nær nulpunktet. Ved motorvejshastigheder kunne jeg få lige omkring 4,0 kilometer per kWh, hvilket giver 350 kilometers vinterrækkevidde.

Vi er altså langt fra de lovede 607 kilometer, men forholdene var langt fra optimale.

En positiv detalje der må fremhæves er, at bilen kan tage imod 22 kW ved almindelige ladestandere, hvilket gør at man i praksis får mindre behov for at besøge de dyrere lynladere.

Oplagt det meste året

Renault Scenic må siges at leve op til det gode indtryk jeg fik af bilen under præsentationen sidste forsommer.

Indtrykket er dog blevet nuanceret af, at Scenic ikke gør det særlig godt ved ladestanderen, når der er frost derude.

Omvendt har Renault i mellemtiden gjort det, at priserne er blevet sænket med omkring 50.000 kroner, hvilket placerer den i samme skarpe liga som lovende, nye elbiler som Kia EV3 og Skoda Elroq.


Loading ikon


White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren