Overvejer du en elbil, har du utvilsomt skelet til Tesla, som i det seneste år har lokket med skarpe priser på de rullende tech-demonstrationer i Tesla Model Y og Model 3.
De europæiske, japanske og sydkoreanske alternativer har her døjet med at følge med på pris, plads, performance og på teknologien.
En gæv gallisk bilproducent har dog taget udfordringen op med en bil, som på mange måder er Europas bedste svar på en konkurrent til både Model 3 og Model Y.
Bilen hedder Renault Scenic E-tech og stempler ind med god plads og en sund portion tech til priser fra omkring 310.000 kroner.
I tidens ånd
Måske erindrer du dengang Renault Scenic var ensbetydende med en MPV - altså en udpræget familiebil, hvor praktiske forhold fik lov til at dominere alle bilens aspekter.
Det udløste biler med et halv- til helkedeligt udseende, men som altså kunne klare opgaven som karet til (større) småbørnsfamilier med bravur.
Med Scenic årgang 2024 har designerne fået lov til at bestemme noget mere.
Det resulterer i en mere moderigtig, SUV-lignende sag, hvor der både er fundet plads til en egentlig ganske unødvendig kølerhjelm samt fiffige design-detaljer omkring fendere og lygter.
Dimensionsmæssigt har Renault ikke pillet ved den originale opskrift – bilen er knap 4,5 meter lang, små 1,9 meter bred og fortsat hævet en anelse over kompakt-segmentet.
Til trods for den visuelle omprioritering er der alligevel skabt fin plads i kabinen til de ombordværende.
Både som fører og passager har man luft omkring sig, så længe man begrænser sig til at have to siddende på bagsædet.
Klemmer man en tredje passager på bagsædet, indser man, at Scenic er smallere indvendigt end den ser ud. Her er i øvrigt ikke mere end to ISO-FIX beslag at sikre autostole med.
Bilen er tydeligvis designet i en tid, hvor to voksne og to børn er normen fremfor mere katolske normeringer.
Til gengæld kan både børn og voksne få alt grejet med på langfart, da bagagerummet sluger op til 545 liters habengut, mens der kan trækkes 1.100 kilo på en eventuel krog.
Sænker man bagsæderne, tilbydes 1.670 liter, hvilket placerer den i liga med noget større biler som VW ID.4 og Skoda Enyaq.
Men resultatet er altså en nydelig bil, som altså kan godkendes af begge hjernehalvdele - både fornuft og følelse.
Letvægtskabine
Inde i Renault Scenic årgang 2024 diskes op med et interessant miks af nyt og gammelt.
Som fører får man to gange 12 tommer skærm at operere med, hvor den ene agerer instrumentbræt med indbyggede widgets og navigation, mens den anden er infotainment-centralen og byder på Googles Android Automotive system med apps og adgang til nøglefunktioner såsom aircon og forbrugsoversigt.
Renault har modsat Tesla ikke forsvoret brugen af knapper og styrepinde her, hvilket gør, at dem, der kommer fra en konventionel model ikke skal til at omprogrammere hjernen til et nyt interface.
Det er lykkedes for Renault at forene det bedste af begge verdener her med den yderst velfungerende software, som Google tilbyder med effektiv stemmebetjening, responsiv touch-interface og en dyb integration
Her kan man blandt andet få Google Maps-navigation til at forvarme batteriet forud for pitstops eller at stemmestyre A/C anlægget, men omvendt ty til fysisk betjening, når det skal være.
Selve interiøret bærer præg af, at Renault-ingeniørerne har haft en vægtreduktion og et lavt prisleje for øje.
Her er lidt billig og hul plast at finde rundt omkring, men det befinder sig heldigvis ikke i de primære kontaktflader - både sæder, armlæn og rat føles som behageligt kram i den testede ’Iconic’ variant.
Bagsædepassagererne er der kæret mindre for, men de får til gengæld en snedig anordning til at holde på en eventuel iPad eller endda en smartphone hver, så der kan sikres ro bagpå.
Alle ombord får endda eget USB-C stik, mens føreren får en trådløs ladeflade.
Et lille party-trick er det også blevet til i form at et panorama-glastag, hvor gennemsigtigheden kan dæmpes i zoner, så enten for-, bag- eller alle passagerer får udsyn til himlen.
Effektiv teknik
Renault Scenic er bygget omkring den samme platform som den mindre Renault Megane og platform-søsteren Nissan Ariya – og tak for det.
Det er nemlig fortsat en strømeffektiv, veltunet skateboard af en sag.
Her tilbydes alene fremdrift over forhjulene, ligesom i Megane, men som i lillesøsteren er vægten holdt nede, så bilen vejer omkring et par hundrede kilo mindre end sin umiddelbare konkurrenter.
Regn med omkring 1.800 kilo for modellen med det mindre 63 kWh batteri, mens den større model til trods for hele 87 kWh batteri slæber på godt 1.900 kilo.
Lavere vægt betyder lavere forbrug, hvorfor der kan nås 430 officielle kilometer med det lille batteri, og det store batteri giver hele 625 kilometers rækkevidde.
Disse batterier serviceres af enten 170 eller 220 hestekræfter, der klarer nul til 100-disciplinen på henholdsvis 7,9 og 8,6 sekunder.
Selve køreoplevelsen er tunet mod det mere komfortable uden, at der dog gynges eller svajes unødigt.
Vi er i det behagelige hjørne, uden at det dog bliver kedeligt og uinspireret at tage et sving med lidt høj fart.
Der er altså ikke tale om nogen familie-raket, men til det kuperede sydspanske terræn, de blev sluppet løs i, savnede jeg ikke noget.
En hurtig overhaling eller kvik mellemacceleration kunne det godt blive til, så længe man forblev i enten ’Sport’- eller ’Comfort’-indstillingerne.
’Eco’-indstillingen var til gengæld så impotent, at den nok ville undværes, med mindre der virkeligt skulle optimeres.
Heldigivis er kapacitet og effektivititet i top, hvorfor jeg selv med livlig kørsel, bakker op og ned samt lidt stresstest af undervognen kunne tilbagelægge 220 kilometer uden at forbruge mere end 43 procent af batteriet.
Det svarer til hele 511 kilometers rækkevidde under hvad der nu også var optimale vejrforhold – men med de større 20” fælge, som har det med at suge lidt ekstra.
Med så god en effektivitet og kapacitet bliver det nemmere at se igennem fingre med, at selve ladeevnerne synes at være gennemsnitlige.
Renault siger op til 150 kW, men der er alene tale om en peak-ydelse.
I praksis vil der skulle regnes med en 35-40 minutter, før den klassiske 10-80 procents-disciplin klares, som det er tilfældet med Nissan Ariya og dennes identiske batterier.
Til langturen skal der også lyde en særlig stor ros til den adaptive fartpilot og vejbaneassistenten.
Her lykkedes det ikke alene at følge trofast med den øvrige trafik, men også at styre autonomt i ekstrem lang tid uden behov for input.
Det lykkedes mig at tilbagelægge over et minut og tilbagelægge omtrent halvanden kilometer autonom kørsel, før bilen insisterede på, at jeg skulle tage let fat om rattet igen. Det er noget af det nærmeste, som jeg er kommet en decideret selvkørende bil i det her segment.
Franske fristelser
Det er en usædvanligt velafstemt pakke, som Renault har kreeret i sin elektriske Scenic.
Prisen fra 309.990 kroner underbyder reelt set alt andet i segmentet, omend du nok gerne vil rykke et udstyrstrin og en batteristørrelse op for 55.000 kroner ekstra.
Så får du til gengæld glimrende plads til fire, imponerende lang rækkevidde, fremtidssikret elektronik og en behagelig køretur uanset om den er kort eller lang.
Tænk, at det skulle være franske sager, der skulle friste én mest væk fra de allestedsværende Tesla Model 3 og Model Y.
Computerworld var inviteret af Renault til presse-fremvisning af Scenic i Malaga, Spanien. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.