De færreste elbiler er sjove.
Luksuriøse? Helt sikker. Spækket på indersiden med den nyeste teknologi? Ja, oftest. Og med langt flere hestekræfter end hvad de fleste mennesker før har haft? Helt sikkert.
Men sjove? Ikke rigtigt.
Samtidig har jagten på den billigste masseproduktion og den lave cw-værdi, der angiver vindmodstanden (og har betydning for rækkevidden), skabt en lang række hvide elbiler, hvis bløde former bedst kan beskrives som … kedelige.
Derfor var det, alt andet lige, en fornøjelse tidligere på ugen at sætte sig bag rattet den i lysende grønne elektriske Renault 5.
For den lige under fire meter lange elektriske Renault er ikke skabt til at nå 700 kilometer på en opladning eller accelerere til 100 på to sekunder.
I stedet er den i bedste franske tradition en bybil, som du nemt kan hoppe i og smutte til bageren efter baguette og forbi slagteren efter skinke.
Og efter nogle hundrede kilometer ad små bjergveje omkring Nice og ad kø-ramte boulevarder inklusiv et smut forbi kasinoet i Monaco, så er den mission lykkedes.
Renault 5 er dog ikke mere bybil, end at den også ligger stabilt på motorvejen ved 110 km/t – og det uden at støjen fra vej eller de 18 tommer store hjul generer for meget.
Vi kørte i Renaults R5-topmodel med det store batteri på 52 kWh og 150 hestekræfter, hvilket også klart er den som vi vil anbefale.
Lidt som de tidlige GTI´er fra VW
150 heste lyder måske ikke af så meget, men når selve bilen vejer omkring 1.450 kilo, batteripakken ligger lavt, affjedringen rammer lige det rigtige sted med at være komfortabelt og kontant og akselafstanden er kort - så er det opskriften på en frisk forhjulstrukket bil med et optræk der er kvikt nok til at det er sjovt.
Især fordi de elektriske heste er til stede med det samme uden turbotøven eller unødige barnepige-indstillinger på speederen. Lidt som de tidlige GTI´er fra VW.
Artiklen fortsætter under billedet...
Det gør den – relativt set – lille Renault 5 levende på en måde som er helt anderledes end den Xpeng G6 jeg kørte i forrige uge. Hvor den halvstore G6 var blinde vinkler og en død følelse i skarpe sving, så er Renault 5 som at køre en god traditionel rigtig bil hvor du kan mærke hvor den er på vejen.
Måske skyldes det også at de elektroniske hjælpesystemer i R5 ikke overvurderer deres egne evner. Den aktive fartpilot holder derfor fint afstand og kan sagtens fungere med igangsætning ved køkørsel og bane-assistenten hjælper lidt til uden at være så involverende, at den tror den den kan køre bilen for dog.
R5 er derfor en bil du selv skal køre og som ikke med alle mulige blink og statistikker gør dig opmærksom på sig selv - og det er mit bud at skiftet fra en traditionel bil vil være nærmest umærkelig.
Prisen ikke kendt...men man kan spekulere
I skrivende stunde er den endelige pris ikke kendt, men rygterne siger at R5 nok kommer til at starte under 200.000 og ende på op imod 250.000 for de fleste kræfter og største batteri (med 410 kilometers rækkevidde).
Det er også cirka der hvor elektriske (designorienterede) konkurrenter som C3 og Fiat 500 ligger og en del mindre end Mini. Men hvor R5 har lidt længere rækkevidde på den nye AmpR-platform. Så prisen er godkendt – og du må trække 500 kilo på krogen mens bagagerummet er på 326 liter. Og helt ok.
Det samme er kabinen der byder på sportsagtige sæder med lidt farvetoning foran, god støjdæmpning, klare store skærme der kører Googles auto-system, trådløs opladning af mobiltelefoner (og 2 x USB C), Apple Carplay, godt udstyr og stof eller beklædning alle de rigtigt steder. Her er vi meget langt fra en klassisk skrabet Renault Twingo.
Artiklen fortsætter under billedet...
R5 er dog ikke uden kompromisser. For prisen skal også passe. Du skal dog kigge ret grundigt efter dem, men de er der.
Du får blandt andet kun én klimazone, så chauffør og passager skal være enige om temperaturen i kabinen. Og når der lades sker det med maksimalt 100 kW DC og med 11 kW AC (10 til 100 på 4,5 timer siger Renault).
Bagsæderne er ikke til voksne i længere tid
Benpladsen på bagsædet er også stærkt begrænset. Undertegnede er 179 cm høj og kan skrive under på, at for de fleste voksne er bagsædet ikke et behageligt sted at opholde sig i længere tid.
Under testen var Nice-området ramt af både regn og blæst. Og med våde veje oplevede vi også et par gange at den lille forhjulstrukne bil kæmpe med vejgrebet når der blev trykket på speederen på lige vej.
Det føltes aldrig usikkert, men det var en kontrast til hvordan godt placeret bilens føltes i fart i de franske hårnålesving i bjergene.
Der var den mere end godkendt – og ligefrem sjov at køre. Og - lidt afhængig af den endelige priser der afsløres til januar - så har Renault et lille hit på vej med deres gentænkte 5´er.
Computerworld var inviteret til prøvekørsel i Nice af Renault. Læs mere om Computerworld og rejser her.