Firma: Google-reklamer åbne for svindel

Et amerikansk firma har lagt sag an mod Google, fordi selskabet mener at have mistet mindst 30 millioner kroner på, at Googles reklame-system ikke er beskyttet mod fupklik. Selskabet mener at have betalt for klik, hvor det har været maskiner, der klikkede for at ramme selskabet på pengepungen.

Søgemaskinefirmaet Google er blevet sagsøgt af firmaet Click Defense, som sælger værktøjer til online markedsføring.

Firmaet beskylder Googles populære reklamesystem for ikke at beskytte kunderne mod fupklik. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den såkaldte "click fraud" foregår ved, at maskiner eller personer uden intentioner om at købe varer klikker på banner- eller tekstannoncer.

Det kan eksempelvis være konkurrenter, som vil påføre de reklamerende firmaer økonomisk skade. I Googles reklameprogram betaler de reklamerende firmaer et beløb for hvert klik reklamerne bringer ind.

Det beløb spænder fra få øre til flere kroner per klik og kan løbe op i tusindvis af kroners spildte reklameudgifter til firmaet, hvis der er tale om fupklik.

Click Defense hævder, at Googles manglende beskyttelse mod fupklik har kostet selskabet mindst 30 millioner kroner.

- Vi mener, at sagsanlægget er grundløst, og vi vil forsvare os indædt imod det, siger en Google-talsmand til Reuters.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere