Søgemaskinefirmaet Google er blevet sagsøgt af firmaet Click Defense, som sælger værktøjer til online markedsføring.
Firmaet beskylder Googles populære reklamesystem for ikke at beskytte kunderne mod fupklik. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Den såkaldte "click fraud" foregår ved, at maskiner eller personer uden intentioner om at købe varer klikker på banner- eller tekstannoncer.
Det kan eksempelvis være konkurrenter, som vil påføre de reklamerende firmaer økonomisk skade. I Googles reklameprogram betaler de reklamerende firmaer et beløb for hvert klik reklamerne bringer ind.
Det beløb spænder fra få øre til flere kroner per klik og kan løbe op i tusindvis af kroners spildte reklameudgifter til firmaet, hvis der er tale om fupklik.
Click Defense hævder, at Googles manglende beskyttelse mod fupklik har kostet selskabet mindst 30 millioner kroner.
- Vi mener, at sagsanlægget er grundløst, og vi vil forsvare os indædt imod det, siger en Google-talsmand til Reuters.